segunda-feira, 21 de janeiro de 2013

timor lorosae notícias 21 jan 2013

TIMOR LOROSAE NAÇÃO - diário


JAKARTA FLOODS LEAVE 50.000 HOMELESS
Posted: 20 Jan 2013 01:48 PM PST



By Indonesia correspondent George Roberts – ABC News

Twenty people are confirmed dead and 50,000 are homeless after days of severe flooding in the Indonesian capital Jakarta.

A weekend of relatively fine weather has helped the city recover in some parts, but there are still areas that are completely under water.

On Saturday, the number of people relying on temporary shelters was 20,000, but that has now jumped to 50,000 homeless.

Among the dead are a baby girl and a small boy.

While some people have been able to begin cleaning and patching up, the weather bureau is forecasting more heavy rain to hit in the next few days.

It is expected to keep up into early February.

A quarter of a million people have already been affected by the flooding and authorities say they are prepared to evacuate hundreds of thousands of people if necessary.

PHOTO: A soldier carries a woman after she was evacuated from her flooded house in Kampung Pulau. (Reuters: Supri)

Moçambique considera "francamente positivos" seis meses da presidência da CPLP
Posted: 20 Jan 2013 09:45 AM PST



MMT – JPF - Lusa

Maputo, 20 jan (Lusa) - O governo de Moçambique considerou "francamente positivos" os primeiros seis meses da presidência moçambicana da Comunidade dos Países da Língua Portuguesa (CPLP) que hoje se assinalam.

Em declarações à Lusa, o vice-ministro dos Negócios Estrangeiros de Moçambique, Henrique Banze, que considerou os resultados obtidos "encorajadores para o resto do processo", reconheceu contudo "o grande desafio" que a Guiné-Bissau e a questão da segurança alimentar representam para a organização.

Esta é "uma presidência qualificada de positiva do nosso lado, apreciando os esforços que todos os Estados membros têm desenvolvido para garantir que a CPLP continue uma organização relevante", disse. O titular da pasta dos Negócios Estrangeiros de Maputo destaca o "enfoque que foi dado às questões ligadas à concertação política diplomática que é um dos pilares fundamentais". "Um enfoque muito especial para a Guiné-Bissau por causa da situação própria que se estabeleceu", disse Henrique Banze.

Na cimeira, que se realizou a 20 de junho em Maputo, sob o lema "A CPLP e os desafios na Segurança Alimentar e Nutrição", Moçambique assumiu a presidência rotativa da organização dos oito países lusófonos assinalando a segurança alimentar e a normalização da situação política na Guiné-Bissau como dois dos sete pontos fortes.

Henrique Banze afirma que foram dados "passos importantes neste processo" seis meses depois.

O governante moçambicano releva a importância do diálogo no processo guineense, o que foi conseguido nos primeiros seis meses da presidência de Moçambique. Além de aproximar as lideranças do governo interino (deposto no golpe de Estado de 12 de abril de 2012) e o de transição, à mesa das negociações, Moçambique conseguiu recentemente que a União Africana passasse a coordenar os esforços de reconciliação dos atores envolvidos na crise guineense.

Durante os seis meses, a Guiné-Bissau mereceu atenção "ao mais alto nível" na ONU e Moçambique também garantiu que uma missão fosse à Guiné-Bissau em dezembro para falar com todos os atores políticos, incluindo os militares, afirmou Henrique Banze.

"Há uma série de recomendações que estão a surgir para que a Guiné-Bissau possa voltar à normalidade constitucional. A nossa avaliação é francamente positiva nesse aspeto", acrescentou.

Desde 2008, a questão da segurança alimentar e nutricional tem mobilizado a atenção política dos Estados membros da CPLP, que já adotaram uma resolução sobre o tema, realizaram dois simpósios e organizaram um diálogo Brasil-África.

Não obstante estas iniciativas, prevalecem os problemas da desnutrição aguda no espaço da CPLP, afetando aproximadamente 28 milhões de pessoas, segundo dados da organização.

"O que nós pretendemos é fundamentalmente a redução (da desnutrição). Se pudermos reduzir, pelo menos em 50 por cento, as pessoas que passam fome, estaríamos em grande parte a cumprir isso", disse Henrique Banze, assinalando que a CPLP olha para a questão alimentar "com preocupação".

LERE KONVIDA HERCULES INVESTE IHA TL
Posted: 20 Jan 2013 09:34 AM PST



Timor Post - Rabu, 16 Januari 2013

DILI - M ajor Jeneral FALINTIL Forsa Defeza Timor Leste (FFDTL), Lere Anan Timor husu ba Rosario Marcal Hercules bele mai halo investimentu iha Timor Leste (TL), tanba Hercules mos nuudar timoroan ida. Maske nunnee, antes nee Lere rasik hasai esteitmentu atu kaer Hercules tanba tuir informasaun Preman koinesidu iha Tanah AbanJakartaIndonézia nee mai Timor Leste lori ho Pistola. Nee informasaun. Informasaun nee balun loos, balun sala. Hau dehan katak informasaun. Se nia mai lori duni Pistola nee sala ona. Hau Jeneral deit mos ba ema nia rain la lori Pistola. Dala ruma bele lori Pistola boraxa ruma ema bele dehan Pistola, Lere hateten iha konferénsia ba imprensa neebe hala’o iha edifisiu Kuartel Jeral FFDTL, Fatuhada, Díli, Tersa (15/01). Hau rona naran Hercules, hau la koinese sé mak Hercules. Maibe, nia timoroan. Hau koinese Jenerais barak neebe uluk ami tiru malu. Tanba saida mak hau bele hasoru Indonézia sira, tanbasá maka hau labele hasoru ita timoroan?, nia hatutan. Hatan konaba esteitmentu antes nia rasik kestiona makaas atendimentu espesiál Polisia nian wainhira Hercules too iha Aereportu, Lere rekoinese, iha timoroan barak maka iha mentalidade neebe atende ka simu ema emprezariu la hanesan ho ulun boot nasaun nian. Nia dehan, nee akontese tanba Timoroan barak presiza tebes osan, neebe, wainhira emprezariu ida tama mai Timor ho osan barak Timoroan sira simu diak tebes. Lere hateten, rajaun nia atu kaer Hercules, nia sei hein bainhira Hercules mai Timor mak nia bele koalia ba Hercules. Nia dehan, bainhira Hercules mai ona, nia bele koinese ona no tuir nia karik Hercules mos influensia Timoroan barak iha Indonesia, nia hein atu Hercules bele hasoru malu ho nia. Kaer ka la kaer, Hercules nee laos problema boot. Iha nasaun hothotu atu kaer ema nee hatene kaer. Importante mak Hercules nuudar Timoroan mai ita koalia. Laos iha tia dook ne’eba mak ibun boboot nee ita ses malu dook liu ona, hateten Lere. Iha oportunidade Lere hateten, problema nia ho Hercules nee la fo impaktu ba relasaun Timor Leste ho Indonesia. Katak, Lere afirma, problema nee interna tanba Hercules mos nuudar Timoroan ida. Funu mak halo ita fahe malu. Maibe sira konta ho ita, ita mos konta ho sira nuudar Timoroan. Hau kontenti kuandu hau rona informasaun husi Jenerais sira husi Indonesia konaba Hercules. Afinal ema Indonesia mos preokupa ita nia maunalin sira neebe sei iha hela Indonesia. Purke ita nia maunalin sira hanoin ema Indonesia la preokupa ba sira nia moris, Maibe lae, dehan Lere. Entertantu Lere hateten, prosesu funu iha ema hanoin la hanesan. Kompara ba funu iha Timor, hafoin liberdade iha ema balun neebe uluk apoiu integrasaun mos oras nee barak mak servisu iha governu no instituisaun Estadu. Tanba nee, nia husu atu Timoroan sira neebe sei iha ema nia rain bele fila atu fo kontribuisaun diak liu tan ba dezenvolvimentu nasional. Labele hein situasaun nee diak liu mak foin mai. Nee labele. Mai ita hamutuk. Ita hamutuk ba bele lori nasaun nee ba oin, hateten Lere. Lere hateten, Timoroan sira hakarak fila mai agora naton jerasaun tuan sira sei iha tanba iha sira nia jerasaun hakarak eduka. Lere hateten, nia rasik preokupa tebes ho Timoroan sira neebe too oras nee sei hela iha ema nia rain. Maibe nia hateten, tanba sa mak too oras nee sira seidauk fila hikas mai sira nia rain moris fatin. Tanba nee, nia husu atu Timoroan sira neebe hakarak fila odamatan nakloke Maibe tenki tuir normas no lei neebe iha. Bele mai deit . Laos iha tia Indonesia neeba mak koalia deit hakarak mai, Lere afirma. Lakohi Komenta Komandante Jerál Polisia Nasionál Timor Leste (PNTL), Komisariu Longuinhos Monteiro disidi lakohi fo komentáriu ba sidadaun Indonézia ho naran Hercules neebe halo vizita mai TL ho pistola. Longuinhos dehan tan katak, nuudar komandante PNTL nia parte sei lakohi ko’alia konaba kestaun sira neebe laiha relasaun ho PNTL. Hercules nee hau nia saida maka hau atu komenta fali ida nee. Hau la komenta kestoens sira hanesan nee mai, Longuinhos ba jornalista sira iha Akademia PNTL, Comoro, Tersa (15/01). Tuir informasuan neebe diáriu nee asesu katak, Hercules neebe mai too ihaTimor Leste hetan seguransa masimu husi Polisia Nasional Timor Leste, hafoinn tun iha Aeruportu Internasional Prezidenti Nicolao Lobato. Iha mos informasaun neebe epalla iha publiku katak Hercules neebe mai halo vizita TL ho arma hanesan pistola, Maibe parte seguransa iha TL la prende sasán neebe lori tama iha TL. (cao/jxn)

JOSE BELO PREZIDENTE FOUN TLPC
Posted: 20 Jan 2013 09:22 AM PST



Timor Post - Minggu, 20 Januari 2013

DILI - Iha terseiru kongresu organizasaun media Timor Leste Pers Club, jurnalista veteranu, Jose Belo eleitu nudar prezidente foun, ba periodu 2013-2016. rejultadu eleisaun pakote A ne’ebé lidera husi Jose Belo hetan votus 69 no pakote B Prezidenti Francisco Quito hetan votus 37.

 Remata rezultadu fop sai, Prezidenti TLPC eleitu, José Belo husu ba membrus no estrutura tomak TLPC durtante tinan tolu ninia mandatu laiha ema ida mak hakuak liman hateke de’it. maibe membrus hotu tenki servisu makas hodi atinji objetivu ne’ebé iha.

“Se mak kandidata ona ha’u, no hili ona ha’u, la bele mehi atu tur hakmatek. Ha’u sei halo imi tur la hakmatek maibe ita hotu sei  servisu makas,” Dehan José Belo hafoin eleitu iha Xanana Sport Center , Bairo Sentral (19/01).

Atual Diretur Jornál tempu semanal ne’e husu ba membrus TLPC tomak atu fó tempu ba sira atu halo planu annual tuir statutu nia hakarak, no mós buka halo konsolidasaun internal ba organizasaun media sira “ami sei halo vizita ba kada instituisaun media sira, inklui koalia ho media nain sira no mós jornalista sira iha kada media ne’ebé sira servisu ba,”Belo realsa.

Tuir belo  sira la promete buat barak iha kampaña, maibe iha programa neen(6)mak tama ona iha agenda ba mandatu tinan tolu refere.

Ne’eduni ninia planu ba oin sei halo aprosimasaun ho membrus guvernu liu husi Secretario estado komunikasoensm no sekretarie estado Politika Formasaun Profersional no Imprego(SEPFOPE)para bele hetan eskritorio ida ba TLPC.

LUCIA SENTE KOMIK BA NIA KAZU
Posted: 20 Jan 2013 09:14 AM PST



Timor Post - Minggu, 20 Januari 2013

DILI - Eis Ministra Justisa IV Guvernu Konstitusional Lucia Lobato sente "komik" kuandu juiz kolektivu ne'ebe atu estuda nia fiskalizasaun konkreta ba konstitusionalidade ba akordaun Tribunal Rekursu nafatin ho juiz nain tolu ne'ebe uluk estuda nia rekursu.

“Hau sente “komik” kuandu hau nia pedidu fiskalizasaun konkreta ba konstitusionalidade ba akordaun Tribunál Rekursu, ne’e fila fali ba juiz nain tolu ne’ebe kondena hau mak atu hare fila fali. Tamba ida ne’e hanesan bosok deit tamba juiz nain tolu ne’ebe hamonu ona desizaun ba hau mak julga fali sira nia desizaun rasik,” dehan nia ba Timor Post, Kuarta foin lalais iha nia residensia Bidau Díli.

No nia husu atu iha imparsialidade ba nia kazu diak liu troka juiz kolektivu ne’ebé antes  julga nia prosesu rekursu.

“Hau hanoin atu imparsial labele juiz sira ne’ebe kondena tia hau, mak atu julga fali hau nia prosesu fiskalizasaun konkreta ba konstitusionalidade ba akordaun Tribunal Rekursu. Tenki iha kolektivu seluk alargadu liu atu halo analize ba hau nia pedidu hodi foti desizaun ikus,” dehan nia.

Lúcia espera kuandu tribunal rekursu simu ona nia pedidu fiskalizasaun konkreta ba konstitusionalidade ba akordaun Tribunal Rekursu iha loron 12 Dezembru 2012, bele hato’o resposta klaru ba nia ho argumentus tomak ne’ebe lei fo dalan.

Karik tribunal intende katak tribunal nudar dalan ikus atu fo justisa ba sidadaun hotu atu hakruk ba lei. Entaun nudar sidadaun hau husu tribunal atu halo ida ne’e.(myn)

Recepcionados estudantes do Timor Leste que farão graduação e pós-graduação na UEPB
Posted: 20 Jan 2013 06:41 AM PST




Estudantes do Timor-Leste que vão cursar graduação e pós-graduação na Universidade Estadual da Paraíba, a partir deste semestre letivo (2013.1), conheceram as instalações e os coordenadores dos cursos onde estudarão. Ao todo, 23 alunos cursarão graduação (Direito, Letras, Computação, Contabilidade e Odontologia – Campus I e Relações Internacionais –Campus V) e 10 estão matriculados nos cursos de mestrado (Ensino de Ciências e Matemática, Formação de Professores, Desenvolvimento Regional, Ciências Farmacêuticas, Saúde Pública – Campus I).

A vinda dos estudantes timorenses à UEPB é fruto de um Protocolo de Cooperação estabelecido, em abril de 2012, entre o Ministério da Educação da República Democrática do Timor Leste e a UEPB, com o intuito de auxiliar o referido país em seu processo de reconstrução no pós-guerra. Tal processo foi intermediado pelo Coordenador de Assuntos Institucionais e Internacionais da UEPB, professor Carlos Enrique Ruiz e o Assessor Internacional da Secretaria Geral da Presidência da República, diplomata Marcelo Costa.

Após as atividades de recepção, os estudantes timorenses passaram por um curso pré-acadêmico de seis meses para que os mesmos pudessem ter reforço escolar em língua portuguesa, matemática, história e cultura paraibana, nordestina e brasileira.

De acordo com a Coordenadoria de Assuntos Institucionais e Internacionais (CAII)  um dos princípios do setor é promover uma internacionalização consonante com as diretrizes da Política Externa Brasileira, sendo assim, por meio deste convênio procurou-se fortalecer, de maneira específica, a Cooperação Sul-Sul e a cooperação com países de língua portuguesa (âmbito da CPLP), possibilitando novas oportunidades aos jovens de um país que o Brasil coopera há décadas, seja na reconstrução institucional, passando pela educação e formação profissional.

Para o timorense Américo Fernandes, que passou por um processo rigoroso no Timor-Leste antes de conseguir uma vaga para cursar Relações Internacionais no Campus da UEPB em João Pessoa, essa é uma grande oportunidade para que ele e os demais colegas envolvidos neste convênio possam adquirir conhecimentos que servirão para auxiliar o seu país a se reerguer.

Dentre os vários benefícios deste acordo, a CAII ressalta a importância de ter alunos estrangeiros nos cursos, o que colabora com a internacionalização institucional e, no caso da pós-graduação, tem um impacto relevante nas avaliações dos programas pela CAPES.

Nos últimos anos, a presença de estudantes outras nações na Universidade Estadual da Paraíba nos últimos anos, tem se tornado uma rotina, graças a celebração de convênios que permitem o envio de alunos da instituição para outras universidades fora do país e a chegada de estrangeiros para os cursos de graduação e pós-graduação oferecidos pela UEPB.

A presença de estudantes outras nações na  Universidade Estadual da Paraíba nos últimos anos, tem se tornado uma rotina, graças a celebração de convênios que permitem o envio de alunos da instituição para outras universidades fora do país e a chegada de estrangeiros para os cursos de graduação e pós-graduação oferecidos pela UEPB.

WITH UN GONE, TIMOR FACES UP TO ECONOMIC CHALLENGES
Posted: 20 Jan 2013 06:28 AM PST



Raimundos Oki – AFP – Yahoo Finance

East Timor is striking out on its own after 13 years of UN protection, facing the daunting challenge of how to retool its economy and ease its dependence on energy to tunnel out of poverty.

Foreign troops ended their peacekeeping mission in the half-island nation of 1.1 million people on December 31 and Asia's youngest country is now turning its focus from security to building an economy almost entirely from scratch.

A 20-year plan spearheaded by Prime Minister Xanana Gusmao aims to transform the nation of predominantly poor subsistence farmers to an upper-middle-income economy that exports cash crops, livestock and processed oil products.

The task is mammoth for what the IMF has dubbed the "most oil-dependent economy in the world", which produces little beyond some $15 million in coffee a year, mostly for Starbucks, accounting for 90 percent of its non-oil exports.

World Bank country manager Luis Constantino said East Timor was, in fact, a "big example of things actually going right".

"They rightly focused on stability, they achieved peace, they created confidence in the state, they devised a vision and they put institutions in place to guide the country forward," Constantino told AFP.

However, the country's double-digit growth in recent years has come almost entirely from controversial state spending of the nation's $11 billion petroleum fund.

The money has steamrolled much-needed infrastructure, most of which was destroyed in Indonesia's 24-year occupation, when some 183,000 people -- then a quarter of the population -- died from starvation, fighting and disease.

"Now there's the challenge to diversify Timor-Leste's economy to one that's not just dependent on oil but creates other sources of wealth," Constantino said, referring to the country by its official name.

After criticism, the government plans to draw only 66 percent of its budget, or $1.2 billion, from the petroleum fund this year, down from 80 percent in 2012.

But the opposition Fretilin Party said the government had neglected 75 percent of the population who are subsistence farmers.

"If you look at the amount of money the previous government spent, over $4 billion, you wonder where it all went," Fretilin member of parliament Estanislau da Silva said.

Only 20 minutes from the centre of the capital Dili, what the economic challenges mean for ordinary people is only too apparent.

Malnourished children with bloated stomachs and runny noses play among ramshackle tin huts in the village of Kulau Rai Hun, as jobless parents sit idly by a dirt road, drinking coffee and smoking.

Marta de Jesus, 48, and her husband, a taxi driver who earns $5 on a good day, cannot grow or buy enough food to meet their nutritional needs.

"We get through around 50 kilograms (110 pounds) of rice every week. That's all we eat. If we have more money we can buy meat and sometimes corn," she said outside her two-room dirt-floor home.

The couple had 13 children, two of whom died from malaria and malnutrition.

The country's fertility rate -- the fourth highest in the world, with an average of 6.5 children per family -- will only exacerbate food insecurity and unemployment, which is more than 40 percent among youths, according to AusAID.

To tackle both issues, the government plan includes the cultivation of cash crops such as palm oil, vanilla and candlenut for export. The country now imports almost all fruit and vegetables.

But experts are sceptical.

"It's never going to develop a viable secondary industry sector, it simply doesn't have a sufficient market domestically, nor does it have the requisite skills," Damien Kingsbury from Deakin University in Melbourne said.

Downstream energy industries are touted as the nation's best hope, but Kingsbury called an estimated $10 billion development of the southern coast as an oil and gas supply base and refinery "questionable at best".

Charles Scheiner from the Timor-Leste Institute for Development Monitoring and Analysis said the plan was "a very attractive dream for the kind of lives the people deserve".

It should focus, however, on realistic goals, such as improving health and education, which received only some 10 percent of the budget, he said.

"Timorese don't need propane, or diesel fuel. They need food and water, and 80 percent are farmers, so that's where the focus of economic development should be," Scheiner said, adding only two percent of the budget goes to agriculture.

Deputy Prime Minister Fernando La Sama de Araujo said the government recognised the scale of the challenge but was still hopeful it could improve people's lives.

"We can't say we're going to solve the poverty issue 100 percent, but we're trying to reduce it. And we're optimistic the government can tackle it."

Komisariu PNTL Halo Inkontru Geral Hamutuk Ho Komandante PNTL Distritu 13
Posted: 20 Jan 2013 05:53 AM PST



Suara Timor Lorosae- Posting Husi: Josefa Parada

DILI – Komandante Geral Polisia Nasional Timor Leste (PNTL) Komisariu, Longuinhos Monteiro, Sesta (18/01) halo enkontru jeral hamutuk ho Komandante Polisia Distritu 13, inkontru geral ne’e halao iha salaun enkontru kuartel geral PNTL Kaikoli.

objetivu hosi enkontru geral ida ne’e, tuir Sigundu Komandante Geral PNT Komisariu, Afonso de Jesus, hatete atu hare fila fali aktividade ne’ebe mak halo no seidauk halo iha 2012 nomos planu servisu ba 2013.

“Objetivu hosi enkontru geral ida ne’ebe hamutuk ho komandante Distritu sira permeru oinsa atu hare aktividades sira ne’ebe mak halo ona iha tinan 2012 nian nomos hare servisu saida mak atu halo iha tinan 2013 nia laran tanba karik buat ne’ebe mak seidauk halo iha tinan kotuk ita sei kontinua alkansa ba oin no sigundu mos ami kolia konaba ejekusaun osamentu 2012 no 2013 nian, atu nune’e komandante sira ida-ida iha ona planu aktividades servisu administrasaun nune’emos servisu operasaun nian” hatete Afonnso de Jesus.

Segundu Komandante ne’e mos hatutan, iha tinan ida ne’e Komando Geral nia orientasaun ba Komandante Distritu sira hakarak focus liu ba aktividade kuinesementu komunitariu tenke ativu iha suku no aldea, atu nune’e bele fahe informasaun klean konaba papel servisu PNTL nian. Informasaun kompletu iha STL Jornal no STL Web, edisaun Sabado (19/1). Timotio Gusmão/Tomas Sanches 

DEZAPARESIMENTU FORSADU AKONTESE IHA TIMOR-LESTE KA LAE?
Posted: 20 Jan 2013 05:49 AM PST



Frederico Nuno Geronimo Boavida – Tempo Semanal

Kona ba Kritériu ida mak tama iha eskalaun Krime Mundiál to’o bele lori Estadu ida ba Tribunál Internasionál mak presizamente ida mós hanaran DEZAPARESIMENTU FORSADU.

Ita hahú rona kona ba prozekusaun, prosesamentu eh Prosedimentu atu lori no dada ema mak komete Krime da Guerra iha Timor-Leste apartir fim do Ano 1974  to’o 1999 nian iha tinan 2002. Tinan 2002 mak ofisialmente Ex-Ministru Negósiu Estranjeiru DR. José Manuel Ramos Horta hala’o enkontru ho Painel Espesial Altu Komiseriadu Nasaun Unida sira nian ba Direitus Umanus;  no mós  hahú estabelese CAVR mak ikus mai transforma ba CAV hodi hamosu asuntu Krime Violasaun Direitus Umanus.

 Iha momentu nebá mosu Bloku Pro no Kontra Opiniaun mak husu razaun tansa tenke lori Kazu Timor-Leste ba Tribunál Internasional. Razaun la konkorda ne’e bazeia ba motivu Ekonomia, Kultura, Edukasaun, polítika no Geo-Polítika mak haree katak Timor-Leste sei presiza Relasaun Bilateral hodi halo rekoperasaun atu rekobre distruisaun Pós-Referendu, Repatriasaun, prosdimentus Estudus Universitárius, importa  ai-haan, asuntu ex-prizoneiru mak la identifikadu dauk, etc. No iha parte seluk foti kestaun kona ba pezu de krime: Violasaun Direitus Umanus hasoru feto nível aas (abuzu, raptu no violasaun seksuál), atrosídius, genosídius (Fronteira Terrestre, Alfándega eh Portu Dili, Ramelau, Kabalaki no Matebian, Kraras no Santa-Kruz). Tanba razaun sikat leet ida mós mak hanesan Prizoneiru Polítiku mak barak liu ba Cipinang eh Salemba no rona deit mak tama kadeia, entaun família hein, hein no hein. Iha ne’e hau dada duni kestaun ba família hein, hein no hein, maibé ata-oan sira nunka fila, sira ba nebé? Kestaun ida ne’e mak hanaran DEZAPARESIMENTU FORSADU!

Hau la duvida no mós Povu Timor-Leste tomak la duvida, Estadu RI rekonyese katak pratika duni no Estadu RDTL iha duni razaun ho lista kompletu hodi hanaran ema Timor-Lesteoan lakon leet iha Guerra Sívil 1974-1999 ne’e konsekuénsia husi Aktus Pratika Dezaparesimentu Forsadu. Ba kazu Dezaparesimentu Forsadu ne’e asuntu no problema ida mak Estadu rua RI no Timor-Leste tuur tiha ona ba tinan 14 nia laran apartir Ano 2000 to’o 2012 ne’e rekolye dadus hodi halo verifikasaun no apuramentu. Dadus dokumentadu eskritu, Transmisaun Televeziva no mós Rádio mak arkiva no dokumenta kona ba faktus levantadus. Hakarak ka lae ida ne’e kestaun Polítika mak povu tomak sei involve iha laran atu testemunya. Tanba razaun mak Kestaun Polítika kompete ba povu tomak, eim termu Direitus Internasionais ba povu vitimadu no povu sofredor ba Luta Ukun-an; entaun Povu Timor-Leste mak sai testemunya. Tansa la  husu testemunya RI; tanba razaun aneksasaun eh invazaun ho dalan agresaun brutál no illegal no fundamentál liu mak la iha kolonizador eh invazor iha Direitu atu husu responsabilidade ba Dezaparesimentu Forsadu husi parte sira nian, pelu kontráriu husi Parte Povu Luta ba ukun-an mak tenke husu responsabilidade no defende fortifeiu. Los katak buat ida, Rekompensasaun eh Rekonyesimentu no buat seluk mak Reparasaun ba pós konflitu liu-liu ba ukun-an. Entaun Rekompensaun eh rekonyesimentu ba Luta nain sira (Aktivista, Klandestinu, Diplomata iha Diáspora, guerreiro mak kombatente no veteranu sira); mós renkunyesimentu involvimentu povu tomak Timor-Leste nian mak simbolikamente kondekora ba sira mak naran tama iha Lista ba ukun-an. Enkuantu Reparasaun buat ida mak seluk tebe-tebes katak halo reparasaun ba kanek, terus, sikatriz tanba konsekúensia Guerra, psikolojikamente ita ema hela ho sikatriz traumatizadu tanba lakon família eh hetan fali membru família ho isin-lolon la kompletu, modifikadu iha aspektu psikolójiku eh rekursus umanus inkapasitadu; entaun RI no Timor-Leste; Rai rua ne’e iha Direitu ba Reparasaun Internasionál mak hanesan.

Tanba Kestaun Reparasaun Internasionál mak sei harii tiha Institutu Memorialiazaun ba Vítima mate-leet sira maibé iha Instutu ida ne’e nia laran sei efektivu atu prosesa rejistru no halo apuramentu ba Dadus Dezaparesimentu Forsadu. No Timor-Leste Lejisla, aprova, promulga no sosializa ona Lei kona ba Institutu Memorializasaun hahu tiha ona iha tinan 2010 to’o 2012 liu ba.

Iha ne’e hau la kohi atu koalia kona ba asuntu pasadu mak Estadu haloot tiha ona no la iha ona ulun moras ba bilateral RI ho Timor-Leste nian no Painel ba Tribunal Internasionál. Hau hakarak atu kria opiniaun públika ida atu konsiente kona ba Aktus Pratika Dezaparesimentu Forsadu ne’e mak oinsa.

Foti nudar izemplu feen buka lain; feen seluk no lain seluk hasara hodi renvidika (atu apudera ba-an) no hodi dezvia atensaun katak sira fali mak buka malu. Pur izemplu feen no lain hela besik malu eh iha bairro ida no nunka konsege hasoru malu ba tinan ida ho balun nia laran. Feen hasara ba ajuda serbisu iha Sentru, hafoin muda ba kontinua iha Fatuhada, fila ba bairro; engraxadu mak feen vítima husi Dezaparesimentu Forsadu mós hala’o muvimentu no dezlokasaun mak hanesn “Tal E Qual.” Ema mak lori lakon feen pratika “Task Force”; hodi dehan: “Ah sira nia Lia eh Prosesu Kazamentu sei Pendente, entaun ami nudar fetosan mak tama-sai mai troka malu hodi hein tanba lain inosente, mesak, fraku no la iha kapasidade.” Hafoin Mosu tátika de jogu de interese: parte mak hafalun subar feen atu pasa ba malu; ho razaun dehan:  “Ema ne’e lain abandona deit entaun imi fó netik alojamentu ho akomodasaun apropriadu!”; enkuantu aktividade husu apóiu ida ne’e mak hala’o “Task Force” ho motivu esplorasaun ba segunda intensaun no la konsiente hamosu Dezaparesimentu Forsadu mak lori konsekuénsia atu deskualifika fundamentu Dezaparesimentu durante Guerra; tanba ita iha pós ukun-an ne’e, sei pratika ba malu hasoru aktus mak ita kontra no ezize responsabilidade husi autor da Guerra. Jogu de interese iha ne’e; parte ida pro nudar Advogadu hodi dehan iha pratika esplorasaun no parte seluk kontra ho “advogado do diabo” dezmente, nega no dezafia katak la akontese esplorasaun. Parte ida hanoin hodi hakoak no estima, enkuantu parte seluk hanehan no ho forsa hala’o esplorasaun; mak parte rua artifisialmente hamosu senáriu montadu, organizadu no sistemátiku; hodi ikus mai ida mak lakon, lakon sai fali “advogado do diabo” no ida manan sai fila fali advogadu mak ho intensaun pratika Dezaparesimentu Forsadu. Pior liu tan se ita hahú hodi joga foer hamosu boatus: “Hetan Bolsu Estudus ba tiha ona estuda iha Rai liur; muda ba fatin seluk ba tiha serbisu iha rai liur; mate iha dezastre; mate tanba feen-lain afektadu HIV no SIDA; nia lain sei Frater eh Salesiano SDB; eh lain selingku ka iha amante ka hola feto rua, sst.”

Hau nia “Essay” ida ne’e hau aprezenta; hafoin de hamosu ilustrasaun nudar komparasaun kona ba Kritériu atu ezize responsabilidade husi Autor ba Dezaparesimentu durante Guerra  fim do Ano 1974-1999; no duvida ho aktus mak Real-Politics hatudu. Entaun hamosu mai hau pergunta pertinente atu husu: IHA KA LAE DEZAPARESIMENTU FORSADU AKONTESE DUNI IHA TIMOR-LESTE? Até Lá!

Frederico NUNO Jerónimo Boavida – (Frenujebov) No. ID Kartaun Eleitorál: 00624197   –   HP: 7285694]

Jovem português "à boleia" pelo mundo, numa aventura que já leva meio ano
Posted: 20 Jan 2013 05:32 AM PST



Diana do Mar, da agência Lusa

Macau, China, 20 jan (Lusa) - O bandolim é o mais fiel companheiro Luís Pinto, 22 anos, deixou tudo para trás há seis meses e decidiu viajar "à boleia" pelo mundo. A aventura ainda vai a meio.

"Deixei todas as moedinhas em casa, com o meu bandolim, com a minha mochila, saí a pé, parti à aventura [e] comecei a apanhar boleia. Levei merenda para os primeiros dias, mas toquei na rua para conseguir começar a ganhar dinheiro", descreve o estudante de engenharia mecânica da Universidade do Porto, à agência Lusa em Macau, onde chegou há uns dias.

Desde que saiu de Portugal, em julho, Luís Pinto atravessou as fronteiras da Europa e entrou na Ásia, numa ampla rota que conta já com uma dezena de países e de territórios. A aventura tem o fim previsto para setembro, com o regresso a Portugal, mas antes ainda há outras paragens para explorar.

"Parti primeiro pelo sul da Europa, entrei na Ásia na Turquia, fiz o Irão e o Paquistão, desci para o Dubai, Omã, depois voei para o Sri Lanka, Índia, Nepal e agora Hong Kong e Macau", conta Luís Pinto.

"Estava um pouco desconcentrado no meu curso, então decidi que precisava de quebrar a minha rotina e explorar algo mais por mim próprio", explica o aspirante a engenheiro.

Sem dinheiro, Luís Pinto trabalha nos locais por onde passa, angariando verbas com a música que toca e vivendo da boa vontade e generosidade daqueles que com ele se vão cruzando: "A música deu-me confiança para acreditar que conseguia desenrascar-me sozinho".

"Ganho sempre dinheiro no país anterior para conseguir arranjar o visto e a forma de subsistência no país seguinte e assim irá continuar enquanto estou em Macau para poder ir para a Tailândia até chegar à Austrália", partilhou.

Tudo tem seguido ao ritmo das oportunidades: "Nunca paguei para dormir, mas também nunca fui dormir de barriga vazia". Ficou um mês sem "único cêntimo no bolso", mas estava com "o grupo de amigos certo", que lhe oferecia dormida e comida, pois houve alturas em que não foi possível arranjar trabalho.

"No Sri Lanka estive um mês preso na ilha porque não conseguia arranjar dinheiro para voar nem para a Índia", já que era a época das monções e não havia turistas e, portanto, "não havia negócio".

A diversidade dos países, povos e culturas que conheceu é tanta como as histórias que deles extraiu. Tanto que planeia contá-las "de uma forma muito caraterística" em livro, a publicar à chegada. Ainda não tem editora, estando "aberto" às possibilidades.

"Existem tantos episódios", sublinha Luís Pinto, apontando que se foi apercebendo de que "tudo tem um sentido, uma razão de ser".

Quando estava em Valência, por exemplo, procurando apanhar boleia para norte, rumo a França, nem um único carro parou em oito horas. Sentia-se "frustrado" e, como se não bastasse, um polícia disse-lhe que não poderia ali permanecer. Voltou para o centro da cidade, mas não desistiu. Regressou, levantou o braço e ergueu o dedo e um carro parou imediatamente.

"Entrei, tinham latas de cerveja - valeu a pena. Era malta jovem e, por acaso, iam para um concerto e tinham um bilhete de borla. Acabei aquela noite a ver Guns N' Roses", conta.

Em Bombaim, a sorte também esteve do seu lado. "Uma produtora de Bollywood interessou-se pela minha história e decidiu patrocinar-me com a uma viagem para eu gravar vídeos (...). Foi-me oferecida uma câmara e gravo uma vez por semana um vídeo que é publicado na minha página no Youtube, que se chama 'Life Travel World'".

"Intitulo-me como 'Life Traveller', não me interesso tanto pelos locais que visito, mas pelas vidas que vivo", explica.

Luís Pinto confessa ter os seus "sonhos e planos", mas não se importa de seguir "um caminho diferente". "O meu objetivo é, em setembro, chegar a Portugal. Que caminho tomo? Isso vai ser ditado pela boa disposição dos outros e pela minha força de vontade", diz.

FÓRUM DA JUVENTUDE DA CPLP ELEGE NOVOS ÓRGÃOS
Posted: 20 Jan 2013 05:24 AM PST



Memorando

A VI Assembleia Geral do Fórum de Juventude da CPLP (FJCPLP) terminou no dia 18 de Janeiro, com a eleição dos novos órgãos de gestão para o biénio 2013-2014, na sede da CPLP. 

O representante da Guiné-Bissau, Dito Max, foi eleito para Presidente da Direção do FJCPLP, e o presidente Conselho Nacional de Juventude de Portugal, Ivo Santos, foi eleito Secretário-Geral.

A Assembleia Geral admitiu ainda novos membros, o Conselho Nacional de Juventude do Brasil e o Conselho Nacional de Juventude de Timor-Leste, permitindo uma representação plena dos oito Estados-membros da CPLP na organização.

A Assembleia Geral promoveu ainda uma dimensão euro-africana, contando com a presença de representantes dos Conselhos de Juventude de Espanha, Itália e Grécia, para um trabalho de coordenação das estruturas de juventude no processo de cooperação África-Europa em matéria de Juventude.

Fonte: CPLP

Governo são-tomense está a negociar adiamento dos nonos Jogos Juvenis da CPLP
Posted: 20 Jan 2013 05:17 AM PST



MYB – NFO - Lusa

São Tomé, 19 jan (Lusa) - O governo são-tomense está a negociar com as autoridades dos países da comunidade de língua portuguesa "a possibilidade" de adiamento dos nonos Jogos Juvenis da CPLP, previstos para a capital São Tomé, anunciou na sexta-feira o ministro dos Desportos.

"O governo tomou a decisão de negociar com os parceiros [da Comunidade dos Países de Língua Portuguesa] a possibilidade de realizar esses jogos numa data posterior a 2014. Esta negociação está a ser feita e brevemente o governo anunciará uma nova data em que o país possa acolher esta competição e com possibilidade de ganhar medalhas", disse Albertino Francisco.

De acordo com o governante, "as infraestruturas desportivas disponíveis, a capacidade financeira do estado, a questão do alojamento, da saúde e segurança", que o governo considera "fundamentais e que neste momento ainda não estão reunidas", foram apontadas como motivos para este adiamento.

O executivo são-tomense considera também que o estado de preparação dos atletas do arquipélago "para participar nesses jogos em casa e ganhar alguma medalha" ainda está muito aquém do desejado.

A realização dos nonos Jogos Juvenis da Comunidade dos Países de Língua Portuguesa (CPLP) estava prevista para 2014 na capital são-tomense.

"Estamos a envidar todos os esforços para preparar os nossos atletas para participar nestes jogos, independentemente de eles se realizarem aqui ou noutro país", acrescentou Albertino Fernandes, adiantando que estão em curso obras para a realização dos jogos, avaliadas em mais de 32 mil milhões de Dobras (mais de 1,3 milhões de euros).

A INDIGNAÇÃO DA ÍNDIA
Posted: 20 Jan 2013 03:49 AM PST



Jaswant Singh* – Público, opinião

O ano passado terminou para a Índia numa nota de indignação pública que sobrecarregou o país com raiva, frustração e pessimismo. A causa, como todo o mundo sabe, foi a violação brutal e fatal de uma jovem mulher num autocarro em andamento, depois da qual ela e o seu companheiro – ele próprio espancado quase até à morte – foram atirados, nus, para a rua numa noite gelada.

A selvajaria e a crueldade gratuita do ataque chocaram profundamente o país. Mas há outras razões para os protestos espontâneos que congestionaram os pontos centrais de Nova Deli (a um tal ponto que o Governo foi forçado a mudar o local das reuniões com o Presidente russo, Vladimir Putin, que visitava o país).

A raiva que se derramou nas ruas de Nova Deli e em muitas outras cidades indianas foi impulsionada por um grande descontentamento acumulado – pela violação animalesca e pelo assassínio daquela mulher ainda sem nome [o nome entretanto foi revelado – trata-se de uma estudante de Medicina, Jyoti Singh Pandey], sim, mas também pela corrupção pública e privada generalizada, pela ausência de governação e responsabilização, e por muito mais. Anos de raiva reprimida irrompem agora.

Claramente, o Governo não merece – e não recebeu – clemência. O Governo falhou na prevenção do crime, e falhou novamente quando as suas apáticas, ineficientes e corruptas forças policiais não foram capazes de responder apropriadamente. Uma administração completamente moribunda e esclerosada simplesmente não soube cumprir o seu dever.

Quando os protestos eclodiram, o Governo, num ataque de idiotice cega, enviou cargas policiais sobre manifestantes pacíficos, homens e mulheres, com longos bastões, canhões de água e gás lacrimogéneo. Claro que esta mão pesada nada resolveu. A fúria dos cidadãos intensificou-se numa determinação sombria; o impulso repressivo do Governo foi desafiado e derrotado.

Desde então, os gestos simbólicos substituíram a liderança. Nem um único funcionário governamental teve a coragem, competência ou decência de estar à altura da ocasião. A oposição também fraquejou, não fazendo mais do que apenas criticar o sistema vigente.

Após um atraso inconcebivelmente longo de sete dias, o primeiro-ministro Manmohan Singh finalmente quebrou o seu incompreensível silêncio sobre a violação. Mas a sua declaração pública não ofereceu respostas ou qualquer bálsamo – na verdade, nada além de superficialidades. Depois, humilhantemente, Singh perguntou, sotto voce, aos que o rodeavam: "Correu tudo bem?"

Explodiu uma torrente de ira electrónica. Cartazes de protesto podiam ser vistos por todo o país: "Não! Primeiro-ministro, não está tudo bem." Claramente, Maquiavel estava correcto: para um líder político, o desprezo do povo é pior do que o seu ódio.

Em seguida, num outro acto irreflectido, a vítima, lutando pela vida, foi enviada de avião para um hospital em Singapura. Ninguém disse ou pôde dizer porquê. Foi lá que morreu – alguns dizem que já chegou em morte cerebral. O seu corpo foi então levado apressadamente de volta à Índia, onde foi discretamente, quase sub-repticiamente, cremado. Se o Governo a temia viva, ficou petrificado com a sua morte. Esta loucura insensível e desumana envergonhou toda a Índia.

Como resultado, o Governo da Índia perdeu irremediavelmente a confiança do público; a autoridade do sistema evaporou-se. Uma dura pergunta é agora frequente e abertamente colocada: "Será esta a Praça Tahrir da Índia?" Mesmo que não seja, como pode uma Índia internamente enfraquecida responder adequadamente aos seus muitos testes externos, a severidade dos quais foi recentemente sublinhada pela morte de dois soldados indianos por tropas paquistanesas ao longo da Linha de Controlo na Caxemira?

Ao mesmo tempo, enquanto a Índia se debate, a Ásia do Nordeste agita-se na escolha de novos líderes, já instalados na China, no Japão e nas Coreias do Norte e do Sul. Com uma China assertiva, uma mudança de regime em curso em Myanmar, um Bangladesh problemático, um Nepal constitucionalmente imóvel e tensões étnicas contínuas no Sri Lanka, os desafios orientais da Índia são muitos e importantes.

Mas são ainda mais severos a oeste da Índia, com o Paquistão caminhando para eleições (assim se espera) na Primavera de 2013, e com a retirada das tropas da NATO do Afeganistão. A diplomacia indiana enfrenta tempos de provação em ambos os países.

Mais a oeste, também, questiona-se o estadismo indiano. Como é que a Índia, que continua dependente de energia do Médio Oriente, se posiciona nas muitas crises que assolam essa região? Como enfrentará a questão nuclear do Irão – um país com o qual mantém estreitos laços históricos, culturais e económicos – ou a guerra civil na Síria, a ascensão do salafismo no Egipto e o impasse israelo-árabe?

Além disso, a Índia já não parece ser o vigoroso motor económico que gozava dos favores dos investidores globais há apenas cinco anos. Já há quem diga que o "I" em BRICS (Brasil, Rússia, Índia, China e África do Sul) devia referir-se agora à Indonésia. A Índia mantém elevados défices fiscais e da balança corrente; a inflação nos preços dos alimentos está nos dois dígitos; e a rupia enfraqueceu. Quanto ao comércio com a China, o The Economist ressalva que "por cada dólar em exportações para a China [principalmente de matérias-primas], a Índia importa três".

Pode a indignação transformar-se em catarse? Claramente, o actual Governo não é capaz de implementar qualquer das mudanças necessárias. Uma resposta possível residirá em eleições antecipadas: um novo mandato para uma Índia que necessita desesperadamente de renovação.

Traduzido do inglês por António Chagas/Project Syndicate

*Jaswant Singh, antigo ministro Indiano das Finanças, dos Negócios Estrangeiros e da Defesa.

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