TIMOR LOROSAE NAÇÃO - diário
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- JAKARTA FLOODS LEAVE 50.000 HOMELESS
- Moçambique considera "francamente positivos" seis meses da presidência da CPLP
- LERE KONVIDA HERCULES INVESTE IHA TL
- JOSE BELO PREZIDENTE FOUN TLPC
- LUCIA SENTE KOMIK BA NIA KAZU
- Recepcionados estudantes do Timor Leste que farão graduação e pós-graduação na UEPB
- WITH UN GONE, TIMOR FACES UP TO ECONOMIC CHALLENGES
- Komisariu PNTL Halo Inkontru Geral Hamutuk Ho Komandante PNTL Distritu 13
- DEZAPARESIMENTU FORSADU AKONTESE IHA TIMOR-LESTE KA LAE?
- Jovem português "à boleia" pelo mundo, numa aventura que já leva meio ano
- FÓRUM DA JUVENTUDE DA CPLP ELEGE NOVOS ÓRGÃOS
- Governo são-tomense está a negociar adiamento dos nonos Jogos Juvenis da CPLP
- A INDIGNAÇÃO DA ÍNDIA
JAKARTA FLOODS LEAVE 50.000 HOMELESS
Posted: 20 Jan 2013 01:48 PM PST
By Indonesia correspondent George Roberts – ABC News
Twenty people are confirmed dead and 50,000 are homeless after days of severe flooding in the Indonesian capital Jakarta.
A
weekend of relatively fine weather has helped the city recover in some
parts, but there are still areas that are completely under water.
On Saturday, the number of people relying on temporary shelters was 20,000, but that has now jumped to 50,000 homeless.
Among the dead are a baby girl and a small boy.
While
some people have been able to begin cleaning and patching up, the
weather bureau is forecasting more heavy rain to hit in the next few
days.
It is expected to keep up into early February.
A
quarter of a million people have already been affected by the flooding
and authorities say they are prepared to evacuate hundreds of thousands
of people if necessary.
PHOTO: A soldier carries a woman after she was evacuated from her flooded house in Kampung Pulau. (Reuters: Supri)
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Moçambique considera "francamente positivos" seis meses da presidência da CPLP
Posted: 20 Jan 2013 09:45 AM PST
MMT – JPF - Lusa
Maputo,
20 jan (Lusa) - O governo de Moçambique considerou "francamente
positivos" os primeiros seis meses da presidência moçambicana da
Comunidade dos Países da Língua Portuguesa (CPLP) que hoje se assinalam.
Em
declarações à Lusa, o vice-ministro dos Negócios Estrangeiros de
Moçambique, Henrique Banze, que considerou os resultados obtidos
"encorajadores para o resto do processo", reconheceu contudo "o grande
desafio" que a Guiné-Bissau e a questão da segurança alimentar
representam para a organização.
Esta
é "uma presidência qualificada de positiva do nosso lado, apreciando os
esforços que todos os Estados membros têm desenvolvido para garantir
que a CPLP continue uma organização relevante", disse. O titular da
pasta dos Negócios Estrangeiros de Maputo destaca o "enfoque que foi
dado às questões ligadas à concertação política diplomática que é um dos
pilares fundamentais". "Um enfoque muito especial para a Guiné-Bissau
por causa da situação própria que se estabeleceu", disse Henrique Banze.
Na
cimeira, que se realizou a 20 de junho em Maputo, sob o lema "A CPLP e
os desafios na Segurança Alimentar e Nutrição", Moçambique assumiu a
presidência rotativa da organização dos oito países lusófonos
assinalando a segurança alimentar e a normalização da situação política
na Guiné-Bissau como dois dos sete pontos fortes.
Henrique Banze afirma que foram dados "passos importantes neste processo" seis meses depois.
O
governante moçambicano releva a importância do diálogo no processo
guineense, o que foi conseguido nos primeiros seis meses da presidência
de Moçambique. Além de aproximar as lideranças do governo interino
(deposto no golpe de Estado de 12 de abril de 2012) e o de transição, à
mesa das negociações, Moçambique conseguiu recentemente que a União
Africana passasse a coordenar os esforços de reconciliação dos atores
envolvidos na crise guineense.
Durante
os seis meses, a Guiné-Bissau mereceu atenção "ao mais alto nível" na
ONU e Moçambique também garantiu que uma missão fosse à Guiné-Bissau em
dezembro para falar com todos os atores políticos, incluindo os
militares, afirmou Henrique Banze.
"Há
uma série de recomendações que estão a surgir para que a Guiné-Bissau
possa voltar à normalidade constitucional. A nossa avaliação é
francamente positiva nesse aspeto", acrescentou.
Desde
2008, a questão da segurança alimentar e nutricional tem mobilizado a
atenção política dos Estados membros da CPLP, que já adotaram uma
resolução sobre o tema, realizaram dois simpósios e organizaram um
diálogo Brasil-África.
Não
obstante estas iniciativas, prevalecem os problemas da desnutrição
aguda no espaço da CPLP, afetando aproximadamente 28 milhões de pessoas,
segundo dados da organização.
"O
que nós pretendemos é fundamentalmente a redução (da desnutrição). Se
pudermos reduzir, pelo menos em 50 por cento, as pessoas que passam
fome, estaríamos em grande parte a cumprir isso", disse Henrique Banze,
assinalando que a CPLP olha para a questão alimentar "com preocupação".
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LERE KONVIDA HERCULES INVESTE IHA TL
Posted: 20 Jan 2013 09:34 AM PST
Timor Post - Rabu, 16 Januari 2013
DILI
- M ajor Jeneral FALINTIL Forsa Defeza Timor Leste (FFDTL), Lere Anan
Timor husu ba Rosario Marcal Hercules bele mai halo investimentu iha
Timor Leste (TL), tanba Hercules mos nuudar timoroan ida. Maske nunnee,
antes nee Lere rasik hasai esteitmentu atu kaer Hercules tanba tuir
informasaun Preman koinesidu iha Tanah AbanJakartaIndonézia nee mai
Timor Leste lori ho Pistola. Nee informasaun. Informasaun nee balun
loos, balun sala. Hau dehan katak informasaun. Se nia mai lori duni
Pistola nee sala ona. Hau Jeneral deit mos ba ema nia rain la lori
Pistola. Dala ruma bele lori Pistola boraxa ruma ema bele dehan Pistola,
Lere hateten iha konferénsia ba imprensa neebe hala’o iha edifisiu
Kuartel Jeral FFDTL, Fatuhada, Díli, Tersa (15/01). Hau rona naran
Hercules, hau la koinese sé mak Hercules. Maibe, nia timoroan. Hau
koinese Jenerais barak neebe uluk ami tiru malu. Tanba saida mak hau
bele hasoru Indonézia sira, tanbasá maka hau labele hasoru ita
timoroan?, nia hatutan. Hatan konaba esteitmentu antes nia rasik
kestiona makaas atendimentu espesiál Polisia nian wainhira Hercules too
iha Aereportu, Lere rekoinese, iha timoroan barak maka iha mentalidade
neebe atende ka simu ema emprezariu la hanesan ho ulun boot nasaun nian.
Nia dehan, nee akontese tanba Timoroan barak presiza tebes osan, neebe,
wainhira emprezariu ida tama mai Timor ho osan barak Timoroan sira simu
diak tebes. Lere hateten, rajaun nia atu kaer Hercules, nia sei hein
bainhira Hercules mai Timor mak nia bele koalia ba Hercules. Nia dehan,
bainhira Hercules mai ona, nia bele koinese ona no tuir nia karik
Hercules mos influensia Timoroan barak iha Indonesia, nia hein atu
Hercules bele hasoru malu ho nia. Kaer ka la kaer, Hercules nee laos
problema boot. Iha nasaun hothotu atu kaer ema nee hatene kaer.
Importante mak Hercules nuudar Timoroan mai ita koalia. Laos iha tia
dook ne’eba mak ibun boboot nee ita ses malu dook liu ona, hateten Lere.
Iha oportunidade Lere hateten, problema nia ho Hercules nee la fo
impaktu ba relasaun Timor Leste ho Indonesia. Katak, Lere afirma,
problema nee interna tanba Hercules mos nuudar Timoroan ida. Funu mak
halo ita fahe malu. Maibe sira konta ho ita, ita mos konta ho sira
nuudar Timoroan. Hau kontenti kuandu hau rona informasaun husi Jenerais
sira husi Indonesia konaba Hercules. Afinal ema Indonesia mos preokupa
ita nia maunalin sira neebe sei iha hela Indonesia. Purke ita nia
maunalin sira hanoin ema Indonesia la preokupa ba sira nia moris, Maibe
lae, dehan Lere. Entertantu Lere hateten, prosesu funu iha ema hanoin la
hanesan. Kompara ba funu iha Timor, hafoin liberdade iha ema balun
neebe uluk apoiu integrasaun mos oras nee barak mak servisu iha governu
no instituisaun Estadu. Tanba nee, nia husu atu Timoroan sira neebe sei
iha ema nia rain bele fila atu fo kontribuisaun diak liu tan ba
dezenvolvimentu nasional. Labele hein situasaun nee diak liu mak foin
mai. Nee labele. Mai ita hamutuk. Ita hamutuk ba bele lori nasaun nee ba
oin, hateten Lere. Lere hateten, Timoroan sira hakarak fila mai agora
naton jerasaun tuan sira sei iha tanba iha sira nia jerasaun hakarak
eduka. Lere hateten, nia rasik preokupa tebes ho Timoroan sira neebe too
oras nee sei hela iha ema nia rain. Maibe nia hateten, tanba sa mak too
oras nee sira seidauk fila hikas mai sira nia rain moris fatin. Tanba
nee, nia husu atu Timoroan sira neebe hakarak fila odamatan nakloke
Maibe tenki tuir normas no lei neebe iha. Bele mai deit . Laos iha tia
Indonesia neeba mak koalia deit hakarak mai, Lere afirma. Lakohi Komenta
Komandante Jerál Polisia Nasionál Timor Leste (PNTL), Komisariu
Longuinhos Monteiro disidi lakohi fo komentáriu ba sidadaun Indonézia ho
naran Hercules neebe halo vizita mai TL ho pistola. Longuinhos dehan
tan katak, nuudar komandante PNTL nia parte sei lakohi ko’alia konaba
kestaun sira neebe laiha relasaun ho PNTL. Hercules nee hau nia saida
maka hau atu komenta fali ida nee. Hau la komenta kestoens sira hanesan
nee mai, Longuinhos ba jornalista sira iha Akademia PNTL, Comoro, Tersa
(15/01). Tuir informasuan neebe diáriu nee asesu katak, Hercules neebe
mai too ihaTimor Leste hetan seguransa masimu husi Polisia Nasional
Timor Leste, hafoinn tun iha Aeruportu Internasional Prezidenti Nicolao
Lobato. Iha mos informasaun neebe epalla iha publiku katak Hercules
neebe mai halo vizita TL ho arma hanesan pistola, Maibe parte seguransa
iha TL la prende sasán neebe lori tama iha TL. (cao/jxn)
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JOSE BELO PREZIDENTE FOUN TLPC
Posted: 20 Jan 2013 09:22 AM PST
Timor Post - Minggu, 20 Januari 2013
DILI
- Iha terseiru kongresu organizasaun media Timor Leste Pers Club,
jurnalista veteranu, Jose Belo eleitu nudar prezidente foun, ba periodu
2013-2016. rejultadu eleisaun pakote A ne’ebé lidera husi Jose Belo
hetan votus 69 no pakote B Prezidenti Francisco Quito hetan votus 37.
Remata
rezultadu fop sai, Prezidenti TLPC eleitu, José Belo husu ba membrus no
estrutura tomak TLPC durtante tinan tolu ninia mandatu laiha ema ida
mak hakuak liman hateke de’it. maibe membrus hotu tenki servisu makas
hodi atinji objetivu ne’ebé iha.
“Se
mak kandidata ona ha’u, no hili ona ha’u, la bele mehi atu tur
hakmatek. Ha’u sei halo imi tur la hakmatek maibe ita hotu sei servisu
makas,” Dehan José Belo hafoin eleitu iha Xanana Sport Center , Bairo
Sentral (19/01).
Atual
Diretur Jornál tempu semanal ne’e husu ba membrus TLPC tomak atu fó
tempu ba sira atu halo planu annual tuir statutu nia hakarak, no mós
buka halo konsolidasaun internal ba organizasaun media sira “ami
sei halo vizita ba kada instituisaun media sira, inklui koalia ho media
nain sira no mós jornalista sira iha kada media ne’ebé sira servisu
ba,”Belo realsa.
Tuir
belo sira la promete buat barak iha kampaña, maibe iha programa
neen(6)mak tama ona iha agenda ba mandatu tinan tolu refere.
Ne’eduni
ninia planu ba oin sei halo aprosimasaun ho membrus guvernu liu husi
Secretario estado komunikasoensm no sekretarie estado Politika Formasaun
Profersional no Imprego(SEPFOPE)para bele hetan eskritorio ida ba TLPC.
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LUCIA SENTE KOMIK BA NIA KAZU
Posted: 20 Jan 2013 09:14 AM PST
Timor Post - Minggu, 20 Januari 2013
DILI
- Eis Ministra Justisa IV Guvernu Konstitusional Lucia Lobato sente
"komik" kuandu juiz kolektivu ne'ebe atu estuda nia fiskalizasaun
konkreta ba konstitusionalidade ba akordaun Tribunal Rekursu nafatin ho
juiz nain tolu ne'ebe uluk estuda nia rekursu.
“Hau
sente “komik” kuandu hau nia pedidu fiskalizasaun konkreta ba
konstitusionalidade ba akordaun Tribunál Rekursu, ne’e fila fali ba juiz
nain tolu ne’ebe kondena hau mak atu hare fila fali. Tamba ida ne’e
hanesan bosok deit tamba juiz nain tolu ne’ebe hamonu ona desizaun ba
hau mak julga fali sira nia desizaun rasik,” dehan nia ba Timor Post,
Kuarta foin lalais iha nia residensia Bidau Díli.
No nia husu atu iha imparsialidade ba nia kazu diak liu troka juiz kolektivu ne’ebé antes julga nia prosesu rekursu.
“Hau
hanoin atu imparsial labele juiz sira ne’ebe kondena tia hau, mak atu
julga fali hau nia prosesu fiskalizasaun konkreta ba konstitusionalidade
ba akordaun Tribunal Rekursu. Tenki iha kolektivu seluk alargadu liu
atu halo analize ba hau nia pedidu hodi foti desizaun ikus,” dehan nia.
Lúcia
espera kuandu tribunal rekursu simu ona nia pedidu fiskalizasaun
konkreta ba konstitusionalidade ba akordaun Tribunal Rekursu iha loron
12 Dezembru 2012, bele hato’o resposta klaru ba nia ho argumentus tomak
ne’ebe lei fo dalan.
Karik
tribunal intende katak tribunal nudar dalan ikus atu fo justisa ba
sidadaun hotu atu hakruk ba lei. Entaun nudar sidadaun hau husu tribunal
atu halo ida ne’e.(myn)
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Recepcionados estudantes do Timor Leste que farão graduação e pós-graduação na UEPB
Posted: 20 Jan 2013 06:41 AM PST
Estudantes
do Timor-Leste que vão cursar graduação e pós-graduação na Universidade
Estadual da Paraíba, a partir deste semestre letivo (2013.1),
conheceram as instalações e os coordenadores dos cursos onde estudarão.
Ao todo, 23 alunos cursarão graduação (Direito, Letras, Computação,
Contabilidade e Odontologia – Campus I e Relações Internacionais –Campus
V) e 10 estão matriculados nos cursos de mestrado (Ensino de Ciências e
Matemática, Formação de Professores, Desenvolvimento Regional, Ciências
Farmacêuticas, Saúde Pública – Campus I).
A
vinda dos estudantes timorenses à UEPB é fruto de um Protocolo de
Cooperação estabelecido, em abril de 2012, entre o Ministério da
Educação da República Democrática do Timor Leste e a UEPB, com o intuito
de auxiliar o referido país em seu processo de reconstrução no
pós-guerra. Tal processo foi intermediado pelo Coordenador de Assuntos
Institucionais e Internacionais da UEPB, professor Carlos Enrique Ruiz e
o Assessor Internacional da Secretaria Geral da Presidência da
República, diplomata Marcelo Costa.
Após
as atividades de recepção, os estudantes timorenses passaram por um
curso pré-acadêmico de seis meses para que os mesmos pudessem ter
reforço escolar em língua portuguesa, matemática, história e cultura
paraibana, nordestina e brasileira.
De
acordo com a Coordenadoria de Assuntos Institucionais e Internacionais
(CAII) um dos princípios do setor é promover uma internacionalização
consonante com as diretrizes da Política Externa Brasileira, sendo
assim, por meio deste convênio procurou-se fortalecer, de maneira
específica, a Cooperação Sul-Sul e a cooperação com países de língua
portuguesa (âmbito da CPLP), possibilitando novas oportunidades aos
jovens de um país que o Brasil coopera há décadas, seja na reconstrução
institucional, passando pela educação e formação profissional.
Para
o timorense Américo Fernandes, que passou por um processo rigoroso no
Timor-Leste antes de conseguir uma vaga para cursar Relações
Internacionais no Campus da UEPB em João Pessoa, essa é uma grande
oportunidade para que ele e os demais colegas envolvidos neste convênio
possam adquirir conhecimentos que servirão para auxiliar o seu país a se
reerguer.
Dentre
os vários benefícios deste acordo, a CAII ressalta a importância de ter
alunos estrangeiros nos cursos, o que colabora com a
internacionalização institucional e, no caso da pós-graduação, tem um
impacto relevante nas avaliações dos programas pela CAPES.
Nos
últimos anos, a presença de estudantes outras nações na Universidade
Estadual da Paraíba nos últimos anos, tem se tornado uma rotina, graças a
celebração de convênios que permitem o envio de alunos da instituição
para outras universidades fora do país e a chegada de estrangeiros para
os cursos de graduação e pós-graduação oferecidos pela UEPB.
A
presença de estudantes outras nações na Universidade Estadual da
Paraíba nos últimos anos, tem se tornado uma rotina, graças a celebração
de convênios que permitem o envio de alunos da instituição para outras
universidades fora do país e a chegada de estrangeiros para os cursos de
graduação e pós-graduação oferecidos pela UEPB.
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WITH UN GONE, TIMOR FACES UP TO ECONOMIC CHALLENGES
Posted: 20 Jan 2013 06:28 AM PST
Raimundos Oki – AFP – Yahoo Finance
East
Timor is striking out on its own after 13 years of UN protection,
facing the daunting challenge of how to retool its economy and ease its
dependence on energy to tunnel out of poverty.
Foreign
troops ended their peacekeeping mission in the half-island nation of
1.1 million people on December 31 and Asia's youngest country is now
turning its focus from security to building an economy almost entirely
from scratch.
A
20-year plan spearheaded by Prime Minister Xanana Gusmao aims to
transform the nation of predominantly poor subsistence farmers to an
upper-middle-income economy that exports cash crops, livestock and
processed oil products.
The
task is mammoth for what the IMF has dubbed the "most oil-dependent
economy in the world", which produces little beyond some $15 million in
coffee a year, mostly for Starbucks, accounting for 90 percent of its
non-oil exports.
World Bank country manager Luis Constantino said East Timor was, in fact, a "big example of things actually going right".
"They
rightly focused on stability, they achieved peace, they created
confidence in the state, they devised a vision and they put institutions
in place to guide the country forward," Constantino told AFP.
However,
the country's double-digit growth in recent years has come almost
entirely from controversial state spending of the nation's $11 billion
petroleum fund.
The
money has steamrolled much-needed infrastructure, most of which was
destroyed in Indonesia's 24-year occupation, when some 183,000 people --
then a quarter of the population -- died from starvation, fighting and
disease.
"Now
there's the challenge to diversify Timor-Leste's economy to one that's
not just dependent on oil but creates other sources of wealth,"
Constantino said, referring to the country by its official name.
After
criticism, the government plans to draw only 66 percent of its budget,
or $1.2 billion, from the petroleum fund this year, down from 80 percent
in 2012.
But the opposition Fretilin Party said the government had neglected 75 percent of the population who are subsistence farmers.
"If
you look at the amount of money the previous government spent, over $4
billion, you wonder where it all went," Fretilin member of parliament
Estanislau da Silva said.
Only 20 minutes from the centre of the capital Dili, what the economic challenges mean for ordinary people is only too apparent.
Malnourished
children with bloated stomachs and runny noses play among ramshackle
tin huts in the village of Kulau Rai Hun, as jobless parents sit idly by
a dirt road, drinking coffee and smoking.
Marta
de Jesus, 48, and her husband, a taxi driver who earns $5 on a good
day, cannot grow or buy enough food to meet their nutritional needs.
"We
get through around 50 kilograms (110 pounds) of rice every week. That's
all we eat. If we have more money we can buy meat and sometimes corn,"
she said outside her two-room dirt-floor home.
The couple had 13 children, two of whom died from malaria and malnutrition.
The
country's fertility rate -- the fourth highest in the world, with an
average of 6.5 children per family -- will only exacerbate food
insecurity and unemployment, which is more than 40 percent among youths,
according to AusAID.
To
tackle both issues, the government plan includes the cultivation of
cash crops such as palm oil, vanilla and candlenut for export. The
country now imports almost all fruit and vegetables.
But experts are sceptical.
"It's
never going to develop a viable secondary industry sector, it simply
doesn't have a sufficient market domestically, nor does it have the
requisite skills," Damien Kingsbury from Deakin University in Melbourne
said.
Downstream
energy industries are touted as the nation's best hope, but Kingsbury
called an estimated $10 billion development of the southern coast as an
oil and gas supply base and refinery "questionable at best".
Charles
Scheiner from the Timor-Leste Institute for Development Monitoring and
Analysis said the plan was "a very attractive dream for the kind of
lives the people deserve".
It
should focus, however, on realistic goals, such as improving health and
education, which received only some 10 percent of the budget, he said.
"Timorese
don't need propane, or diesel fuel. They need food and water, and 80
percent are farmers, so that's where the focus of economic development
should be," Scheiner said, adding only two percent of the budget goes to
agriculture.
Deputy
Prime Minister Fernando La Sama de Araujo said the government
recognised the scale of the challenge but was still hopeful it could
improve people's lives.
"We
can't say we're going to solve the poverty issue 100 percent, but we're
trying to reduce it. And we're optimistic the government can tackle
it."
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Komisariu PNTL Halo Inkontru Geral Hamutuk Ho Komandante PNTL Distritu 13
Posted: 20 Jan 2013 05:53 AM PST
Suara Timor Lorosae- Posting Husi: Josefa Parada
DILI
– Komandante Geral Polisia Nasional Timor Leste (PNTL) Komisariu,
Longuinhos Monteiro, Sesta (18/01) halo enkontru jeral hamutuk ho
Komandante Polisia Distritu 13, inkontru geral ne’e halao iha salaun
enkontru kuartel geral PNTL Kaikoli.
objetivu
hosi enkontru geral ida ne’e, tuir Sigundu Komandante Geral PNT
Komisariu, Afonso de Jesus, hatete atu hare fila fali aktividade ne’ebe
mak halo no seidauk halo iha 2012 nomos planu servisu ba 2013.
“Objetivu
hosi enkontru geral ida ne’ebe hamutuk ho komandante Distritu sira
permeru oinsa atu hare aktividades sira ne’ebe mak halo ona iha tinan
2012 nian nomos hare servisu saida mak atu halo iha tinan 2013 nia laran
tanba karik buat ne’ebe mak seidauk halo iha tinan kotuk ita sei
kontinua alkansa ba oin no sigundu mos ami kolia konaba ejekusaun
osamentu 2012 no 2013 nian, atu nune’e komandante sira ida-ida iha ona
planu aktividades servisu administrasaun nune’emos servisu operasaun
nian” hatete Afonnso de Jesus.
Segundu
Komandante ne’e mos hatutan, iha tinan ida ne’e Komando Geral nia
orientasaun ba Komandante Distritu sira hakarak focus liu ba aktividade
kuinesementu komunitariu tenke ativu iha suku no aldea, atu nune’e bele
fahe informasaun klean konaba papel servisu PNTL nian. Informasaun
kompletu iha STL Jornal no STL Web, edisaun Sabado (19/1). Timotio
Gusmão/Tomas Sanches
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DEZAPARESIMENTU FORSADU AKONTESE IHA TIMOR-LESTE KA LAE?
Posted: 20 Jan 2013 05:49 AM PST
Frederico Nuno Geronimo Boavida – Tempo Semanal
Kona
ba Kritériu ida mak tama iha eskalaun Krime Mundiál to’o bele lori
Estadu ida ba Tribunál Internasionál mak presizamente ida mós hanaran
DEZAPARESIMENTU FORSADU.
Ita
hahú rona kona ba prozekusaun, prosesamentu eh Prosedimentu atu lori no
dada ema mak komete Krime da Guerra iha Timor-Leste apartir fim do Ano
1974 to’o 1999 nian iha tinan 2002. Tinan 2002 mak ofisialmente
Ex-Ministru Negósiu Estranjeiru DR. José Manuel Ramos Horta hala’o
enkontru ho Painel Espesial Altu Komiseriadu Nasaun Unida sira nian ba
Direitus Umanus; no mós hahú estabelese CAVR mak ikus mai transforma
ba CAV hodi hamosu asuntu Krime Violasaun Direitus Umanus.
Iha
momentu nebá mosu Bloku Pro no Kontra Opiniaun mak husu razaun tansa
tenke lori Kazu Timor-Leste ba Tribunál Internasional. Razaun la
konkorda ne’e bazeia ba motivu Ekonomia, Kultura, Edukasaun, polítika no
Geo-Polítika mak haree katak Timor-Leste sei presiza Relasaun Bilateral
hodi halo rekoperasaun atu rekobre distruisaun Pós-Referendu,
Repatriasaun, prosdimentus Estudus Universitárius, importa ai-haan,
asuntu ex-prizoneiru mak la identifikadu dauk, etc. No iha parte seluk
foti kestaun kona ba pezu de krime: Violasaun Direitus
Umanus hasoru feto nível aas (abuzu, raptu no violasaun seksuál),
atrosídius, genosídius (Fronteira Terrestre, Alfándega eh Portu Dili,
Ramelau, Kabalaki no Matebian, Kraras no Santa-Kruz). Tanba razaun sikat
leet ida mós mak hanesan Prizoneiru Polítiku mak barak liu ba Cipinang
eh Salemba no rona deit mak tama kadeia, entaun família hein, hein no
hein. Iha ne’e hau dada duni kestaun ba família hein, hein no hein,
maibé ata-oan sira nunka fila, sira ba nebé? Kestaun ida ne’e mak
hanaran DEZAPARESIMENTU FORSADU!
Hau
la duvida no mós Povu Timor-Leste tomak la duvida, Estadu RI rekonyese
katak pratika duni no Estadu RDTL iha duni razaun ho lista kompletu hodi
hanaran ema Timor-Lesteoan lakon leet iha Guerra Sívil 1974-1999 ne’e
konsekuénsia husi Aktus Pratika Dezaparesimentu Forsadu. Ba kazu
Dezaparesimentu Forsadu ne’e asuntu no problema ida mak Estadu rua RI no
Timor-Leste tuur tiha ona ba tinan 14 nia laran apartir Ano 2000 to’o
2012 ne’e rekolye dadus hodi halo verifikasaun no apuramentu. Dadus
dokumentadu eskritu, Transmisaun Televeziva no mós Rádio mak arkiva no
dokumenta kona ba faktus levantadus. Hakarak ka lae ida ne’e kestaun
Polítika mak povu tomak sei involve iha laran atu testemunya. Tanba
razaun mak Kestaun Polítika kompete ba povu tomak, eim termu Direitus
Internasionais ba povu vitimadu no povu sofredor ba Luta Ukun-an; entaun
Povu Timor-Leste mak sai testemunya. Tansa la husu testemunya RI;
tanba razaun aneksasaun eh invazaun ho dalan agresaun brutál no illegal
no fundamentál liu mak la iha kolonizador eh invazor iha Direitu atu
husu responsabilidade ba Dezaparesimentu Forsadu husi parte sira nian,
pelu kontráriu husi Parte Povu Luta ba ukun-an mak tenke husu
responsabilidade no defende fortifeiu. Los katak buat ida,
Rekompensasaun eh Rekonyesimentu no buat seluk mak Reparasaun ba pós
konflitu liu-liu ba ukun-an. Entaun Rekompensaun eh rekonyesimentu ba
Luta nain sira (Aktivista, Klandestinu, Diplomata iha Diáspora,
guerreiro mak kombatente no veteranu sira); mós renkunyesimentu
involvimentu povu tomak Timor-Leste nian mak simbolikamente kondekora ba
sira mak naran tama iha Lista ba ukun-an. Enkuantu Reparasaun buat ida
mak seluk tebe-tebes katak halo reparasaun ba kanek, terus, sikatriz
tanba konsekúensia Guerra, psikolojikamente ita ema hela ho sikatriz
traumatizadu tanba lakon família eh hetan fali membru família ho
isin-lolon la kompletu, modifikadu iha aspektu psikolójiku eh rekursus
umanus inkapasitadu; entaun RI no Timor-Leste; Rai rua ne’e iha Direitu
ba Reparasaun Internasionál mak hanesan.
Tanba
Kestaun Reparasaun Internasionál mak sei harii tiha Institutu
Memorialiazaun ba Vítima mate-leet sira maibé iha Instutu ida ne’e nia
laran sei efektivu atu prosesa rejistru no halo apuramentu ba Dadus
Dezaparesimentu Forsadu. No Timor-Leste Lejisla, aprova, promulga no
sosializa ona Lei kona ba Institutu Memorializasaun hahu tiha ona iha
tinan 2010 to’o 2012 liu ba.
Iha
ne’e hau la kohi atu koalia kona ba asuntu pasadu mak Estadu haloot
tiha ona no la iha ona ulun moras ba bilateral RI ho Timor-Leste nian no
Painel ba Tribunal Internasionál. Hau hakarak atu kria opiniaun públika
ida atu konsiente kona ba Aktus Pratika Dezaparesimentu Forsadu ne’e
mak oinsa.
Foti
nudar izemplu feen buka lain; feen seluk no lain seluk hasara hodi
renvidika (atu apudera ba-an) no hodi dezvia atensaun katak sira fali
mak buka malu. Pur izemplu feen no lain hela besik malu eh iha bairro
ida no nunka konsege hasoru malu ba tinan ida ho balun nia laran. Feen
hasara ba ajuda serbisu iha Sentru, hafoin muda ba kontinua iha
Fatuhada, fila ba bairro; engraxadu mak feen vítima husi Dezaparesimentu
Forsadu mós hala’o muvimentu no dezlokasaun mak hanesn “Tal E Qual.”
Ema mak lori lakon feen pratika “Task Force”; hodi dehan: “Ah sira nia
Lia eh Prosesu Kazamentu sei Pendente, entaun ami nudar fetosan mak
tama-sai mai troka malu hodi hein tanba lain inosente, mesak, fraku no
la iha kapasidade.” Hafoin Mosu tátika de jogu de interese: parte mak
hafalun subar feen atu pasa ba malu; ho razaun dehan: “Ema ne’e lain
abandona deit entaun imi fó netik alojamentu ho akomodasaun
apropriadu!”; enkuantu aktividade husu apóiu ida ne’e mak hala’o “Task
Force” ho motivu esplorasaun ba segunda intensaun no la konsiente hamosu
Dezaparesimentu Forsadu mak lori konsekuénsia atu deskualifika
fundamentu Dezaparesimentu durante Guerra; tanba ita iha pós ukun-an
ne’e, sei pratika ba malu hasoru aktus mak ita kontra no ezize
responsabilidade husi autor da Guerra. Jogu de interese iha ne’e; parte
ida pro nudar Advogadu hodi dehan iha pratika esplorasaun no parte seluk
kontra ho “advogado do diabo” dezmente, nega no dezafia katak la
akontese esplorasaun. Parte ida hanoin hodi hakoak no estima, enkuantu
parte seluk hanehan no ho forsa hala’o esplorasaun; mak parte rua
artifisialmente hamosu senáriu montadu, organizadu no sistemátiku; hodi
ikus mai ida mak lakon, lakon sai fali “advogado do diabo” no ida manan
sai fila fali advogadu mak ho intensaun pratika Dezaparesimentu Forsadu. Pior
liu tan se ita hahú hodi joga foer hamosu boatus: “Hetan Bolsu Estudus
ba tiha ona estuda iha Rai liur; muda ba fatin seluk ba tiha serbisu iha
rai liur; mate iha dezastre; mate tanba feen-lain afektadu HIV no SIDA;
nia lain sei Frater eh Salesiano SDB; eh lain selingku ka iha amante ka
hola feto rua, sst.”
Hau
nia “Essay” ida ne’e hau aprezenta; hafoin de hamosu ilustrasaun nudar
komparasaun kona ba Kritériu atu ezize responsabilidade husi Autor ba
Dezaparesimentu durante Guerra fim do Ano 1974-1999; no duvida ho aktus
mak Real-Politics hatudu. Entaun hamosu mai hau pergunta pertinente atu
husu: IHA KA LAE DEZAPARESIMENTU FORSADU AKONTESE DUNI IHA
TIMOR-LESTE? Até Lá!
Frederico NUNO Jerónimo Boavida – (Frenujebov) No. ID Kartaun Eleitorál: 00624197 – HP: 7285694]
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Jovem português "à boleia" pelo mundo, numa aventura que já leva meio ano
Posted: 20 Jan 2013 05:32 AM PST
Diana do Mar, da agência Lusa
Macau,
China, 20 jan (Lusa) - O bandolim é o mais fiel companheiro Luís Pinto,
22 anos, deixou tudo para trás há seis meses e decidiu viajar "à
boleia" pelo mundo. A aventura ainda vai a meio.
"Deixei
todas as moedinhas em casa, com o meu bandolim, com a minha mochila,
saí a pé, parti à aventura [e] comecei a apanhar boleia. Levei merenda
para os primeiros dias, mas toquei na rua para conseguir começar a
ganhar dinheiro", descreve o estudante de engenharia mecânica da
Universidade do Porto, à agência Lusa em Macau, onde chegou há uns dias.
Desde
que saiu de Portugal, em julho, Luís Pinto atravessou as fronteiras da
Europa e entrou na Ásia, numa ampla rota que conta já com uma dezena de
países e de territórios. A aventura tem o fim previsto para setembro,
com o regresso a Portugal, mas antes ainda há outras paragens para
explorar.
"Parti
primeiro pelo sul da Europa, entrei na Ásia na Turquia, fiz o Irão e o
Paquistão, desci para o Dubai, Omã, depois voei para o Sri Lanka, Índia,
Nepal e agora Hong Kong e Macau", conta Luís Pinto.
"Estava
um pouco desconcentrado no meu curso, então decidi que precisava de
quebrar a minha rotina e explorar algo mais por mim próprio", explica o
aspirante a engenheiro.
Sem
dinheiro, Luís Pinto trabalha nos locais por onde passa, angariando
verbas com a música que toca e vivendo da boa vontade e generosidade
daqueles que com ele se vão cruzando: "A música deu-me confiança para
acreditar que conseguia desenrascar-me sozinho".
"Ganho
sempre dinheiro no país anterior para conseguir arranjar o visto e a
forma de subsistência no país seguinte e assim irá continuar enquanto
estou em Macau para poder ir para a Tailândia até chegar à Austrália",
partilhou.
Tudo
tem seguido ao ritmo das oportunidades: "Nunca paguei para dormir, mas
também nunca fui dormir de barriga vazia". Ficou um mês sem "único
cêntimo no bolso", mas estava com "o grupo de amigos certo", que lhe
oferecia dormida e comida, pois houve alturas em que não foi possível
arranjar trabalho.
"No
Sri Lanka estive um mês preso na ilha porque não conseguia arranjar
dinheiro para voar nem para a Índia", já que era a época das monções e
não havia turistas e, portanto, "não havia negócio".
A
diversidade dos países, povos e culturas que conheceu é tanta como as
histórias que deles extraiu. Tanto que planeia contá-las "de uma forma
muito caraterística" em livro, a publicar à chegada. Ainda não tem
editora, estando "aberto" às possibilidades.
"Existem
tantos episódios", sublinha Luís Pinto, apontando que se foi
apercebendo de que "tudo tem um sentido, uma razão de ser".
Quando
estava em Valência, por exemplo, procurando apanhar boleia para norte,
rumo a França, nem um único carro parou em oito horas. Sentia-se
"frustrado" e, como se não bastasse, um polícia disse-lhe que não
poderia ali permanecer. Voltou para o centro da cidade, mas não
desistiu. Regressou, levantou o braço e ergueu o dedo e um carro parou
imediatamente.
"Entrei,
tinham latas de cerveja - valeu a pena. Era malta jovem e, por acaso,
iam para um concerto e tinham um bilhete de borla. Acabei aquela noite a
ver Guns N' Roses", conta.
Em
Bombaim, a sorte também esteve do seu lado. "Uma produtora de Bollywood
interessou-se pela minha história e decidiu patrocinar-me com a uma
viagem para eu gravar vídeos (...). Foi-me oferecida uma câmara e gravo
uma vez por semana um vídeo que é publicado na minha página no Youtube,
que se chama 'Life Travel World'".
"Intitulo-me como 'Life Traveller', não me interesso tanto pelos locais que visito, mas pelas vidas que vivo", explica.
Luís
Pinto confessa ter os seus "sonhos e planos", mas não se importa de
seguir "um caminho diferente". "O meu objetivo é, em setembro, chegar a
Portugal. Que caminho tomo? Isso vai ser ditado pela boa disposição dos
outros e pela minha força de vontade", diz.
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FÓRUM DA JUVENTUDE DA CPLP ELEGE NOVOS ÓRGÃOS
Posted: 20 Jan 2013 05:24 AM PST
Memorando
A
VI Assembleia Geral do Fórum de Juventude da CPLP (FJCPLP) terminou no
dia 18 de Janeiro, com a eleição dos novos órgãos de gestão para o
biénio 2013-2014, na sede da CPLP.
O
representante da Guiné-Bissau, Dito Max, foi eleito para Presidente da
Direção do FJCPLP, e o presidente Conselho Nacional de Juventude de
Portugal, Ivo Santos, foi eleito Secretário-Geral.
A
Assembleia Geral admitiu ainda novos membros, o Conselho Nacional de
Juventude do Brasil e o Conselho Nacional de Juventude de Timor-Leste,
permitindo uma representação plena dos oito Estados-membros da CPLP na
organização.
A Assembleia Geral
promoveu ainda uma dimensão euro-africana, contando com a presença de
representantes dos Conselhos de Juventude de Espanha, Itália e Grécia,
para um trabalho de coordenação das estruturas de juventude no processo
de cooperação África-Europa em matéria de Juventude.
Fonte: CPLP
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Governo são-tomense está a negociar adiamento dos nonos Jogos Juvenis da CPLP
Posted: 20 Jan 2013 05:17 AM PST
MYB – NFO - Lusa
São
Tomé, 19 jan (Lusa) - O governo são-tomense está a negociar com as
autoridades dos países da comunidade de língua portuguesa "a
possibilidade" de adiamento dos nonos Jogos Juvenis da CPLP, previstos
para a capital São Tomé, anunciou na sexta-feira o ministro dos
Desportos.
"O
governo tomou a decisão de negociar com os parceiros [da Comunidade dos
Países de Língua Portuguesa] a possibilidade de realizar esses jogos
numa data posterior a 2014. Esta negociação está a ser feita e
brevemente o governo anunciará uma nova data em que o país possa acolher
esta competição e com possibilidade de ganhar medalhas", disse
Albertino Francisco.
De
acordo com o governante, "as infraestruturas desportivas disponíveis, a
capacidade financeira do estado, a questão do alojamento, da saúde e
segurança", que o governo considera "fundamentais e que neste momento
ainda não estão reunidas", foram apontadas como motivos para este
adiamento.
O
executivo são-tomense considera também que o estado de preparação dos
atletas do arquipélago "para participar nesses jogos em casa e ganhar
alguma medalha" ainda está muito aquém do desejado.
A
realização dos nonos Jogos Juvenis da Comunidade dos Países de Língua
Portuguesa (CPLP) estava prevista para 2014 na capital são-tomense.
"Estamos
a envidar todos os esforços para preparar os nossos atletas para
participar nestes jogos, independentemente de eles se realizarem aqui ou
noutro país", acrescentou Albertino Fernandes, adiantando que estão em
curso obras para a realização dos jogos, avaliadas em mais de 32 mil
milhões de Dobras (mais de 1,3 milhões de euros).
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A INDIGNAÇÃO DA ÍNDIA
Posted: 20 Jan 2013 03:49 AM PST
Jaswant Singh* – Público, opinião
O
ano passado terminou para a Índia numa nota de indignação pública que
sobrecarregou o país com raiva, frustração e pessimismo. A causa, como
todo o mundo sabe, foi a violação brutal e fatal de uma jovem mulher num
autocarro em andamento, depois da qual ela e o seu companheiro – ele
próprio espancado quase até à morte – foram atirados, nus, para a rua
numa noite gelada.
A
selvajaria e a crueldade gratuita do ataque chocaram profundamente o
país. Mas há outras razões para os protestos espontâneos que
congestionaram os pontos centrais de Nova Deli (a um tal ponto que o
Governo foi forçado a mudar o local das reuniões com o Presidente russo,
Vladimir Putin, que visitava o país).
A
raiva que se derramou nas ruas de Nova Deli e em muitas outras cidades
indianas foi impulsionada por um grande descontentamento acumulado –
pela violação animalesca e pelo assassínio daquela mulher ainda sem nome
[o nome entretanto foi revelado – trata-se de uma estudante de
Medicina, Jyoti Singh Pandey], sim, mas também pela corrupção pública e
privada generalizada, pela ausência de governação e responsabilização, e
por muito mais. Anos de raiva reprimida irrompem agora.
Claramente,
o Governo não merece – e não recebeu – clemência. O Governo falhou na
prevenção do crime, e falhou novamente quando as suas apáticas,
ineficientes e corruptas forças policiais não foram capazes de responder
apropriadamente. Uma administração completamente moribunda e
esclerosada simplesmente não soube cumprir o seu dever.
Quando
os protestos eclodiram, o Governo, num ataque de idiotice cega, enviou
cargas policiais sobre manifestantes pacíficos, homens e mulheres, com
longos bastões, canhões de água e gás lacrimogéneo. Claro que esta mão
pesada nada resolveu. A fúria dos cidadãos intensificou-se numa
determinação sombria; o impulso repressivo do Governo foi desafiado e
derrotado.
Desde
então, os gestos simbólicos substituíram a liderança. Nem um único
funcionário governamental teve a coragem, competência ou decência de
estar à altura da ocasião. A oposição também fraquejou, não fazendo mais
do que apenas criticar o sistema vigente.
Após
um atraso inconcebivelmente longo de sete dias, o primeiro-ministro
Manmohan Singh finalmente quebrou o seu incompreensível silêncio sobre a
violação. Mas a sua declaração pública não ofereceu respostas ou
qualquer bálsamo – na verdade, nada além de superficialidades. Depois,
humilhantemente, Singh perguntou, sotto voce, aos que o rodeavam:
"Correu tudo bem?"
Explodiu
uma torrente de ira electrónica. Cartazes de protesto podiam ser vistos
por todo o país: "Não! Primeiro-ministro, não está tudo bem."
Claramente, Maquiavel estava correcto: para um líder político, o
desprezo do povo é pior do que o seu ódio.
Em
seguida, num outro acto irreflectido, a vítima, lutando pela vida, foi
enviada de avião para um hospital em Singapura. Ninguém disse ou pôde
dizer porquê. Foi lá que morreu – alguns dizem que já chegou em morte
cerebral. O seu corpo foi então levado apressadamente de volta à Índia,
onde foi discretamente, quase sub-repticiamente, cremado. Se o Governo a
temia viva, ficou petrificado com a sua morte. Esta loucura insensível e
desumana envergonhou toda a Índia.
Como
resultado, o Governo da Índia perdeu irremediavelmente a confiança do
público; a autoridade do sistema evaporou-se. Uma dura pergunta é agora
frequente e abertamente colocada: "Será esta a Praça Tahrir da Índia?"
Mesmo que não seja, como pode uma Índia internamente enfraquecida
responder adequadamente aos seus muitos testes externos, a severidade
dos quais foi recentemente sublinhada pela morte de dois soldados
indianos por tropas paquistanesas ao longo da Linha de Controlo na
Caxemira?
Ao
mesmo tempo, enquanto a Índia se debate, a Ásia do Nordeste agita-se na
escolha de novos líderes, já instalados na China, no Japão e nas
Coreias do Norte e do Sul. Com uma China assertiva, uma mudança de
regime em curso em Myanmar, um Bangladesh problemático, um Nepal
constitucionalmente imóvel e tensões étnicas contínuas no Sri Lanka, os
desafios orientais da Índia são muitos e importantes.
Mas
são ainda mais severos a oeste da Índia, com o Paquistão caminhando
para eleições (assim se espera) na Primavera de 2013, e com a retirada
das tropas da NATO do Afeganistão. A diplomacia indiana enfrenta tempos
de provação em ambos os países.
Mais
a oeste, também, questiona-se o estadismo indiano. Como é que a Índia,
que continua dependente de energia do Médio Oriente, se posiciona nas
muitas crises que assolam essa região? Como enfrentará a questão nuclear
do Irão – um país com o qual mantém estreitos laços históricos,
culturais e económicos – ou a guerra civil na Síria, a ascensão do
salafismo no Egipto e o impasse israelo-árabe?
Além
disso, a Índia já não parece ser o vigoroso motor económico que gozava
dos favores dos investidores globais há apenas cinco anos. Já há quem
diga que o "I" em BRICS (Brasil, Rússia, Índia, China e África do Sul)
devia referir-se agora à Indonésia. A Índia mantém elevados défices
fiscais e da balança corrente; a inflação nos preços dos alimentos está
nos dois dígitos; e a rupia enfraqueceu. Quanto ao comércio com a China,
o The Economist ressalva que "por cada dólar em exportações para a China [principalmente de matérias-primas], a Índia importa três".
Pode
a indignação transformar-se em catarse? Claramente, o actual Governo
não é capaz de implementar qualquer das mudanças necessárias. Uma
resposta possível residirá em eleições antecipadas: um novo mandato para
uma Índia que necessita desesperadamente de renovação.
Traduzido do inglês por António Chagas/Project Syndicate
*Jaswant Singh, antigo ministro Indiano das Finanças, dos Negócios Estrangeiros e da Defesa.
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