sexta-feira, 22 de fevereiro de 2013

timor lorosae notícias 22/2/13

TIMOR LOROSAE NAÇÃO - diário


Posted: 21 Feb 2013 01:40 PM PST



Suara Timor Lorosae - Posting Husi: Josefa Parada - Kinta, 21 Fevereiru 2013

DILI - Komisaun Anti Korrupsaun (KAK) Oras ne’e halo ona tinan 3 ejisti iha nasaun Timor Leste atu kombate korrupsaun iha rai laran no mos trava osan estadu husi korruptor sira, tamba korrupasaun habokur deit ema balun iha nasaun Timor Leste. 

Seremonia Aniversariu KAK ba dala tolu sei halao (Sesta, 22/2) iha Edifisiu Jimnajiu nebe sei parstipa husi estudante Universitariu Iha Nasaun Timor Leste nomos Ulun boot iha Nasaun ne’e.

Liu husi Konferensia Imprensa, Komisariu KAK Aderito de Jesus Hatete, relasaun loron aniversariu ba dala tolu, KAK hakarak fo parabens no louva Papel media nian nebe mak durante ne’e lao hamutuk ho KAK.

“Ami husi KAK hakarak louva Media hotu Iha Nasaun Timor Leste tamba media nia papel mos importante hodi kombate korupsaun iha rai laran, ami halao servisu balun mos hetan tulun husi Media nian,” dehan Aderito iha edifisiu Komisaun Anti Korupasaun Kinta (21/02). Informasaun kompletu iha STL Jornal no STL Web, edisaun Sesta (22/2). Timotio Gusmão 

Posted: 21 Feb 2013 01:25 PM PST



Suara Timor Lorosae - Posting Husi: Josefa Parada - Kinta, 21 Fevereiru 2013

DILI - Mandatu Forsa Stabilizasaun Internasional (FSI)  ne’ebe remata ona iha Dezembru tinan kotuk, tan ne’e FSI ofisialmente intrega edifisio Camp Phonex iha Caicoli ba governu liu husi  Ministeriu Justica atu sai hanesan Patrimonia estadu.

Hafoin intrega Edifisiu Camp Phonex FSI, Ministru Justisa Dionisio Babo hateten edifisiu Camp Phonex neébe durante ne’e utiliza husi FSI intrega ona ba Ministeriu Justica, maibe rai neé sei intrega liu ba Tribunal Rekursu atu responsabiliza propriedade nebe FSI intrega ona ba Governu liu husi Ministeriu Justica.

“Edifisio Camp Phonex neébe FSI intrega ba governu liu husi MInisterio Justica sei intrega liu ba Tribunal Rekursu atu responsabiliza tamba ita hotu hatene katak rai neé sei utiliza hodi halo konstrusaun ba Supremu Tribunal da Justica, Tribunal Rekursu no Tribunal Distrital atu lokaliza iha fatin ida deit atu nune bele fasilita ita nian povu neébe atu asesu ba Justica,” dehan Minsitru Dionisio hafoin halo hand over iha Caicoli Kinta (21/02).

Tuir informasaun husi Prezidente Tribunal katak BOQ no dezenho agora prepara ona, hein atu halo tenderizasaun hodi hahu halo konstrusaun ba edifisio Tribunal Supremu ba Justica no Tribunal Distrital. Informasaun kompletu iha STL Jornal no STL Web, edisaun Sesta (22/2). Timotio Gusmão

Posted: 21 Feb 2013 11:15 AM PST



PDF – VM - Lusa

Lisboa, 21 fev (Lusa) -- A Geocapital quer complementar a sua "rede" financeira nos países lusófonos com presença mais forte em Portugal, Angola, Brasil e Timor-Leste, disse à Lusa Diogo Lacerda Machado, administrador da "holding" sediada em Macau.

"Um dia, que não será muito distante, esta plataforma, esta malha comum, há de estar completa, e nesse dia esperamos que no Brasil haja alguma coisa, e Macau necessariamente, o lugar de origem de tudo isto. E em Portugal, também, como é óbvio, há de chegar a altura própria", disse o administrador da Geocapital, em entrevista à agência Lusa.

Atualmente, a Geocapital tem participações no Moza Banco de Moçambique, no Banco da África Ocidental (Guiné-Bissau) e Caixa Económica de Cabo Verde, além do projeto de criação do Banco Timorense de Investimento, que poderá vir a ser reformulado.

Quanto a investimentos em Portugal, esta pode ser uma boa altura para "comprar em saldo", devido à crise na banca, mas para a Geocapital há um "risco de envolvimento na banca muito mais elevado do que nalguns países" onde já opera, em África.

A solução, referiu, pode passar não "necessariamente por um banco em Portugal que seja da Geocapital", mas "uma lógica de parceria" com uma instituição financeira interessada em investir em África, "onde há retornos mais interessantes".

No Brasil, onde em 2005 se destacou ao lado da TAP na tentativa frustrada de aquisição da Varig, a Geocapital está ciente da "duríssima experiência do que foram tentativas da banca portuguesa de entrar" e a saída poderá também ser uma parceria.

"Achamos que será difícil para nós. Não controlamos banco nenhum noutros sítios, não queríamos controlar no Brasil. Vai chegar o dia em que um parceiro financeiro brasileiro perceberá o interesse desta malha que temos, esta plataforma bancária pan-africana que devagar vamos construindo, e numa lógica de parceria permitir acesso a alguma coisa no Brasil", afirmou Lacerda Machado.

Depois de uma tentativa inicial de adquirir uma participação financeira num banco em Angola, a Geocapital virou-se para uma parceria estratégica com a Global Pactum e com o Banco Privado Atlântico, que associa a petrolífera estatal Sonangol, maior acionista do Millennium BCP.

A parceria, afirmou o administrador, tem funcionado, mas continua a ser objetivo "uma participação e envolvimento no sistema financeiro angolano".

Em Timor-Leste, o projeto "parou um pouco" com o novo Governo e poderá mesmo vir a ser reformulado, se o executivo assim o entender.

"Não mandamos, não controlamos, temos uma lógica de integração, de parceria local, contribuição efetiva para a economia local", afirmou Lacerda Machado.

Posted: 21 Feb 2013 11:09 AM PST



MSE – VM - Lusa

Díli, 21 fev (Lusa) - A Comissão Anticorrupção (CAC) de Timor-Leste celebra na sexta-feira o seu terceiro aniversário com um encontro com estudantes universitários com o objetivo de os sensibilizar para o combate à corrupção.

"O papel dos jovens universitários é muito importante para o processo de prevenção da corrupção", afirmou o presidente da CAC, Adérito de Jesus Soares, em conferência de imprensa.

Segundo Adérito de Jesus Soares, o encontro, organizado em conjunto com a Universidade Nacional de Timor-Leste, vai reunir, em Díli, cerca de 1.500 estudantes universitários de vários estabelecimentos de ensino.

No encontro, vão participar também o presidente do Parlamento Nacional, Vicente Guterres, o ministro de Estado e da Presidência do Conselho de Ministros, Ágio Pereira, e o bispo de Díli, D. Alberto Ricardo.

A Comissão Anticorrupção foi criada em 2009, mas apenas começou a funcionar em fevereiro de 2011.

A CAC foi criada com objetivo de dotar o Estado de uma polícia criminal especializada e independente que, em articulação com as autoridades competentes, combata a corrupção.

O organismo reporta diretamente ao parlamento nacional e tem poder para iniciar e conduzir investigações criminais a casos de corrupção, além da responsabilidade de educar e sensibilizar as pessoas para o combate à corrupção.

Nos três anos de existência, a Comissão Anticorrupção investigou 56 casos de alegada corrupção que envolveram funcionários públicos, incluindo ministros.

Até ao momento, o mais mediático dos casos investigados pela CAC foi o que envolveu a antiga ministra da Justiça timorense Lúcia Lobato, que se encontra presa para cumprir cinco anos de prisão por crime de participação económica em negócio.

Posted: 21 Feb 2013 11:04 AM PST



A companhia Telkomcel Timor-Leste irá fazer o seu grande lançamento oficial no próximo dia 13 de Março

A Telkomcel pertence a um dos grupos da maior companhia das Telecomunicações Indonésia (TELIN). A empresa distribuiu recentemente cartões (SIM Card), com bastante sucesso em Timor-Leste.

Dedi Suherman está contente pela aceitação e aderência do povo timorense.

O lançamento da companhia foi no dia 17 de Janeiro de 2013, com o compromisso de servir os seus clientes distribuindo cartões (SIM cards) no centro de Díli, no valor de 2dól, já com 1dól de crédito.

Os clientes que receberam esses cartões tiveram um bónus de crédito, com 100 minutos para falarem entre clientes da mesma rede e 100MB com acesso à internet até o dia 14 de Fevereiro de 2013.

“Outra finalidade da distribuição do cartão de Telkomcel era experimentar a nossa rede, tráfico e fazer avaliação das redes distribuidas, capacidade e preparação no sentido de dar um bom atendimento aos nossos clientes no futuro”, explica Suherman.

Na noite de dia 14 de Fevereiro, a Telkomcel tinha realizou o evento “Valentine Day Music” à frente do Palácio de Governo. Segundo Suherman esta actividade teve como objectivo fortalecer o nome e o emblema da Telkomcel no coração do povo de Timor-Leste.

A Telkomcel pretende ser a melhor rede broadband em Timor-Leste. A companhia pretende fortalecer a relação com o povo timorense através do evento a comunidade da juventude da Internet em Díli. O objectivo destes eventos é fortalecer a missão da Telkomcel como inovadora nos seus produtos e serviços. Telkomcel Timor-Leste irá facilitar também as actividades de juventude como grupos, debates de porta fechada, seminários, entre outros”, afirma Suherman.

Suherman tem esperança de que com todas as actividades feitas pela Telkomcel Timor-Leste, que irá facilitar o acesso a todos os seus clientes, incluindo fazer interligação com outros operadores como a Timor Telecom e Vittel antes do seu grande lançamento.

“Com isso a Telkomcel Timor-Leste está dar um passo em frente para servir bem o povo de Timor-Leste e a rede das telecomunicações”, salientou Suherman.

SAPO TL com CJITL 

Posted: 21 Feb 2013 10:59 AM PST



DM – PJA - Lusa

Macau, China, 21 fev (Lusa) - Três ativistas detidos, esta tarde, em Macau, por ocasião da visita do presidente do parlamento chinês ao território, foram libertados pela Polícia Judiciária (PJ), depois de várias horas.

O incidente teve lugar junto à Torre, onde o presidente do Comité Permanente da Assembleia Popular Nacional (APN) da China, Wu Bangguo, era esperado para uma apresentação sobre o desenvolvimento urbano por parte dos governantes locais.

A notícia da detenção de Jason Chao e Lee Kin Yun foi avançada pela Rádio Macau, que relatou que os dois ativistas foram cercados por polícias à paisana, que viriam a transportá-los à força para o interior de uma carrinha que não estava visivelmente identificada como sendo das forças policiais, algo que as imagens transmitidas pela Teledifusão de Macau (TDM) também atestaram.

Em declarações à agência Lusa, uma porta-voz da PJ disse que tinham sido levadas não duas, mas três pessoas, cuja identidade não foi revelada, por "perturbarem a ordem pública" e por terem atirado lixo para o chão.

Jason Chao, presidente da Associação Novo Macau (com três assentos na Assembleia Legislativa), confirmou que além de Lee Kin Yun - que foi candidato nas legislativas de 2009 e que já foi conduzido à esquadra várias vezes no âmbito de manifestações - foi detida uma terceira pessoa, ligada a Lee Kin Yun.

"Tratou-se de uma grave violação aos direitos humanos e à liberdade de expressão. Fui tratado como um criminoso, tiraram-me fotos de vários ângulos e recolheram as minhas impressões digitais", explicou Jason Chao, à agência Lusa, apontando que pretende expor o caso à Comissão dos Direitos Humanos das Nações Unidas, que se reúne, no próximo mês, em Genebra, na Suíça, para uma sessão em que estará sobre a mesa o dossiê Macau.

Iniciativa que não será nova, dado que Jason Chao fez chegar à ONU um relatório elaborado pela sua associação sobre os direitos humanos, em que denuncia a alegada fabricação de opiniões no âmbito da consulta pública sobre a revisão das leis eleitorais (para a Assembleia e chefe do Executivo) a "autocensura da imprensa" e a proibição de entrada em Macau de repórteres de Hong Kong, entre outros temas.

"Eu não estava lá para distribuir papéis, mas para filmar a entrega de uma petição por parte de Lee Kin Yun", afirmou Jason Chao, explicando que o fazia na qualidade de representante do órgão "Macau Concealers" e que a PJ não o acusou de atirar lixo para o chão e falou, no final, de um "mal entendido".

Contudo, segundo Jason Chao, a máquina "ficou gravemente danificada e as imagens foram apagadas".

Nas imagens transmitidas, Lee Kin Yun tinha em mãos várias folhas para distribuir pelos jornalistas a sua mensagem.

Segundo a Rádio Macau, na missiva que teria como destinatário Wu Bangguo, eram reivindicadas eleições diretas para a APN, "supremo órgão do poder do Estado", de acordo com a Constituição chinesa.

Wu Bangguo termina, esta sexta-feira, a visita ao território, onde se deslocou para participar em atividades comemorativas do 20.º aniversário da promulgação da Lei Básica, a miniconstituição da Região Administrativa Especial.

Posted: 21 Feb 2013 10:54 AM PST



Radio Liberdade Dili - Thursday, 21 February 2013 - Written by sumariu jornal STL

Radio online, fonte STL  - Sekertario Estado Politika Formasaun Professional Empregu (SEPFOPE), Elidio da Costa Ximenes dehan, SEPFOPE hanesan fatin ida ba ema atu buka servisu, laos fo servisu. Tamba ne’e SEPFOPE kordena hamutuk ho centru formasaun hodi hasae kapasidade juventude sira.

Elidio hatutan, agora dadaun centru formasaun akredita kuaze 15 hodi kapasitasaun ba joven sira, hasae skill atu nune’e bele kompete iha merkadu servisu. Tamba SEPFOPE hanesan fatin atu fasilita hodi buka servisu iha rai laran, inklui rai liur. 

Diretor Geral SEPFOPE, Jacinto Barros mos dehan, SEPFOPE laos fatin atu servisu, maibe SEPFOPE fatin hodi fasilita buka servisu ba joven sira.

“Atu hamenus dezempregu laos deit SEPFOPE mesak, importante entiadade hothotu nia kontribuisaun. Agora dadaun SEPFOPE prepara joven sira tama iha merkadu trabalhu,’dehan Jacinto.

Julio Amaral hanesan joven tuir formasau lian Korea dehan, kontenti tebes tamba SEPFOPE fasilita kondisoens ba joven sira hodi tuir kursu lia Korea nian, nee dala importante atu ba servisu iha Korea hanesan maluk barak mak ba dadaun ona.

“Hau ho kolegas sira fo obrigadu ba governu, liliiu SEPFOPE ne’ebe iha politika diak ba futuru joven iha nasaun ne’e,” Julio akresenta.

Posted: 21 Feb 2013 10:44 AM PST



Tempo Semanal - Wednesday, 20 February 2013

Sidadaun-Timor-oan Júlio Bareto ne'ebé ba hala’o estudu iha Universidade STTNAS  fakuldade ‘Pertambagan’ tinan 2008 Indonesia. Iha loron sábadu (12/2/2013) dadeer san hetan baku husi sidadaun Indonesia ho martelu ba iha nia matan rua no  isin lolon to aleijadu.

Hodi nune’e fila hikas mai Timor-Leste ho  kondisaun aleijadu hakat an ba  uma fukun Parlamentu Nasionál (PN) iha loron kuarta- feira (20/02 /2013) hodi hato'o keixa ba iha komisaun F Asuntu Saúde no Edukasaun atu bele hare problema ne’e.

Tuir membru deputadu komisaun F Fakultu Eládio hateten, kualkér sidadaun Timor-Leste iha rai li'ur tenke hetan atendementu husi ninia Governu rasik. Tan ne’e importante tebes kuandu hetan problema tenke aprezenta iha Komisaun bele akompaña prosesu.

“PN simplesmente atu simu de'it informasaun hodi hato'o ba iha governu katak,  estudante ne'ebé ba hala'o estuda iha rai li'ur  baihira hetan problema tenke tau matan no labele husik nia mesak de'it” tenik Fakultu ba jornalista sira iha PN loron kuarta-feira (20/02/2013).

Reprezentante povu dehan, se karik timor-oan mak sala prontu atu asumi responsabilidade no sira mak sala tenke konsidera sala atu nune'e labele mosu tan ba ita nia alin sira ne'ebé mak hakarak halo estudu iha Indonesia.

“Kuandu baku ema, ne'e krime. Tan ne’e presiza estudu no identifika problema. Ami mós sei hato'o iha plenária” hakotu deputadu ne’e.

Fatin hanesan Agusta Bareto nu'udar biin husi Vítima Júlio Barreto  informa mós katak, ninia kondisaun agora daudaun moras grave no labele kolia tuir kronolojia ne'ebé akontese.

“Ami hatene. Akontesimentu ne'e, iha loron-sábadu (12/02/2013) dadeer san . Ha'u nia alin Júlio Bareto sai husi fatin hela atu ba hola kafé iha Restaurante Borzo ho distánsia maizumenus metru rua nulu (20) no nia hetan ataka husi ema deskoñesidu (sidadaun Indonesia)  ne'ebé ho kondisaun lanu todan” konta tuir Agusta ho oin triste.

Agusta  hatutan, molok atu baku nia alin sira halo problema uluk ho ema Ambon sira,  Maibé  sábadu dadeer san nia alin sai hodi ba sosa kafé fila mai iha dalan sira hahú asalta nia ho martelu hodi baku iha nia matan rua ne'e to ninia ruin rahun hotu sira deskonfia alin ema Abon.

Família vítima kestiona kona ba Polisia Indonesia ne'ebé to agora la halo kauza no buka tuir suspeitu.  Tan ne’e, família vítima husu ba Membru Parlamentu Nasionál no Governu oinsá bele buka dalan atu prosesa kazu ne'e ba oin.

Kestaun ne’e,  sai mós preokupasaun husi asosiasaun Universitáriu Distritu Bobonaro Ba Progresu Dezenvolvimentu (AUDIBPRODEZ) João do Carmo, la konkorda ho atitude ou hahalok balun ne'ebé mak kolega husi nasaun Indonesia halo ba Estudante Timor-oan ne'ebé halo hela nia estudu iha Indonesia hetan baku to aleijadu ho razaun hirak ne’e  estudante AUDIBPRODEZ hakarak husu ba entidades estadu nasaun rua nia atu toma responsabilidade ba hahalok Kriminozu ne'ebé halo husi maluk Indonesia tanba agora daudaun vítima hetan moras grave. (**)

Posted: 21 Feb 2013 10:25 AM PST




The National Blood Bank has canceled blood donations because they do not have food in stock for doctors to give to donors before they give blood. 

According to Head of the National Blood Bank (BSN), Arsenio Jose Alves Guterres, from January until now they have not taken blood donations from government institutions and universities because they do not have food in stock.

“We already canceled all the scheduled activities within institutions like the fire brigade in Viqueque and individuals because we don’t have Milo, water and biscuits in stock to give to donors to eat to help them recuperate their health,” said Head of the BSN (06/02), in his office in Bidau, Dili.

He added they had proposed the Ministry of Health allocate from the budget $4,000 to purchase food so they can take blood donations, especially in the naval component which has a lot of people. 

Beside food stock, BSN has also not had plastic bags used to store the blood plasma in the freezer for three months. 

Meanwhile, member of Commission F (for health, education and gender equality) MP Maria Adozinda Pires da Silva said there was a budget to prevent emergency problems but the process to request it was delayed.

“We will discuss this with the Ministry of Health to intervene quickly because the activities of the BSN are very important to make blood donations to help patients who need blood,” said MP Pires.

Related
Posted: 21 Feb 2013 09:53 AM PST



Channel News Asia - 21 February 2013 – photo AFP/Raymundos Oki

DILI: Timor Leste's petroleum and natural resources minister said on Thursday the nation may develop a multi-billion dollar gas project alone, ending its involvement with Australia's Woodside Petroleum.

Differences between the two sides have arisen over how to liquefy gas from the Greater Sunrise Field in the Timor Sea. Casting aside Woodside's $20 billion investment would also mean revenues are not split with Australia.

The Certain Maritime Arrangements in the Timor Sea (CMATS) signed by Australia and Timor Leste came into effect in February 2007, setting a deadline of Saturday for the two sides to agree on how to process the gas.

"Maybe we'll decide (to process the gas) unilaterally, but we have to decide with the foreign affairs (ministry) of Australia," Petroleum and Natural Resources Minister Alfredo Pires told reporters.

Woodside wants to process billions of dollars worth of gas on a floating processing platform while East Timor wants the gas liquefied on its soil via a gas pipeline.

Pires said the government was in talks with Australian Resources and Energy Minister Martin Ferguson, who visited the capital Dili on Thursday.

The CMATS was drawn up after a maritime dispute between the two nations and includes a gag clause that prevents Timor Leste from disputing maritime borders. It can begin to negotiate borders, however, if the CMATS is terminated on Saturday.

"CMATS is signed by two governments, but until now, we have not yet (drawn) maritime boundaries. We will choose the best solution for our future," Pires said.

After meeting with Pires, Ferguson said Australia wanted to continue working in Timor Leste's petroleum industries "to contribute to the development" of the country.

"I'm still continuing discussions with Mr. Pires. I can say this matter will continue to be discussed between our governments," he said.

If no agreement is made by Saturday, the CMATS can be revived at a future date if the two parties come to new agreement on the project, or set new maritime borders.

Timor Leste, which gained formal independence in 2002, is a half-island nation of 1.1 million people with a sluggish economy dependent on oil and gas reserves.

The government plans to kick-start the economy with its sovereign petroleum fund, which surpassed $11 billion last year.

- AFP/de

Posted: 21 Feb 2013 05:20 AM PST



MSE – MLL - Lusa

Díli, 21 fev (Lusa) - O vice-primeiro-ministro de Timor-Leste, Fernando La Sama, anunciou hoje que mais de 200 pessoas provenientes de vários países vão participar na conferência internacional sobre o desenvolvimento após 2015, a realizar em Díli na próxima semana.

"Duzentas pessoas de 45 países confirmaram a sua participação na conferência internacional de Díli a realizar na próxima semana. Entre os participantes vão estar o Presidente da República do Kiribati e o primeiro-ministro das Ilhas Salomão", disse o vice-primeiro-ministro.

Além do chefe de Estado do Kiribati, Anote Tong, país situado no Oceano Pacífico com pouco mais de 100 mil habitantes, e do primeiro-ministro das Ilhas Salomão, Gordon Darcy Lilo, vão estar presentes os ministros da Libéria, Sudão do Sul, Somália, Afeganistão e República Democrática do Congo.

Fernando La Sama de Araújo falava em conferência de imprensa, que serviu para dar aos jornalistas a última versão do programa da conferência internacional.

A conferência, que vai decorrer entre quarta e quinta-feira, é dedicada ao tema "Desenvolvimento para todos: Acabar com os conflitos, construir Estados e erradicar a pobreza".

O encontro é organizado em conjunto com a Comissão da ONU para os Assuntos Sociais e Económicos da Ásia e do Pacífico, cooperação australiana e o g7+, organização que pretende melhorar a eficácia da ajuda internacional e que é composta por 18 Estados-membros, entre os quais se encontram Timor-Leste e a Guiné-Bissau.

As conclusões do encontro, que vai reunir representantes dos governos de vários países da Ásia e do Pacífico, sociedade civil e setor privado, vão ser incluídas na agenda do desenvolvimento global para depois de 2015 das Nações Unidas.

*Mais noticiário sobre os países lusófonos em PÁGINA GLOBAL

Posted: 21 Feb 2013 05:15 AM PST



Representante Especial do Secretário-Geral da ONU no país assiste à reunião do Conselho de ministros

Bissau (Rádio Difusão Nacional-RDN, 20 de Fevereiro de 2013) – O novo Representante Especial do Secretário-Geral das Nações Unidas no país esteve esta quarta-feira na reunião do Conselho de ministros.

Esta iniciativa elogiada pelo chefe de governo, Rui Duarte de Barros, que reafirma a determinação do executivo de transição em trabalhar com José Ramos-Horta.

“O governo de transição, numa nova abordagem, esta disposta, como sempre, a trabalhar com o Representante Especial do Secretário-Geral das Nações Unidas para a estabilização do país”. Trata-se de “uma grande honra”, defendeu o primeiro ministro.

Dirigindo-se aos membros do governo, José Ramos-Horta mostrou-se disposto em labutar com todos, sem excepção, para o restabelecimento de uma paz duradoira na Guiné-Bissau.

“Espero que possamos trabalhar juntos, com total abertura para que o tão falado roteiro da transição seja concluído o mais rápido possível, para que esta bela pátria, esta terra africana, que viu colonizações, escravatura, humilhações e expoliações possa chegar a encontrar alguma paz e prosperidade definitivas”, sublinhou Ramos-Horta.

O diplomata da ONU afirmou ainda que a Guiné-Bissau pode vir a ser “perfeitamente um oásis de prosperidade, de tranquilidade nesta região do mundo. Já me reuni com o corpo diplomático, praticamente todos manifestam preocupação pela evolução da situação. Eu tenho a intenção de determinação em prosseguir contatos com todo o corpo diplomático e as agências especializadas segundo os programas da ONU, organizações regionais, extra-regionais para que a comunidade internacional possa ter uma visão única e uma estratégia comum, de como apoiar a Guiné-Bissau”, defendeu.

Caso inédito, José Ramos-Horta é o primeiro Representante de Ban Ki-Moon no país a participar numa reunião do Conselho de ministros.

À este propósito, a imprensa abordou o comentador político, Fernando Delfim da Silva. Ele entende que o mais importante para o país é criar uma relação séria com Ramos-Horta.

“Não é habitual isso acontecer. Em todo o caso, se aconteceu, também acho que é um gesto de cortesia – um gesto bonito, não é. Eu, pessoalmente, não estou a ver que haja enquadramento, mas é um gesto. Agora, outra vez, não basta fazer gestos, não basta fazer coisas bonitas para a televisão ver. É preciso trabalhar. O governo tem de trabalhar com o representante do Secretário-Geral. É preciso fazer coisas que tenham resultados”, vincou.

Mesmo assim,Delfim da Silva deu uma nota à iniciativa. “Eu acho que é um bom sinal. O facto de o Conselho de segurança não extinguir este posto, o mesmo continua. Depois de Mutaboba foi nomeada uma pessoa que considero ser um peso pesado. Ele foi o antigo Presidente da República, é um prémio Nóbel da Paz, não é um antigo embaixador. Isso dá uma visibilidade grande”, vincou Fernando Delfim da Silva.

Antes, este Representante Especial do Secretário-Geral da ONU no país reuniu-se com o ministro dos Negócios Estrangeiros, Faustino Fudut Imbali. Ainda ontem era previsto um encontro entre José Ramos-Horta e os académicos da Faculdade de Direito de Bissau, num evento tido como “um encontro de diálogo”.

Promovido pelo UNIOGBIS, o encontro na Faculdade de Direito de Bissau mobiliza igualmente académicos de diferentes faculdades do país.

Edição: GBissau.com

*Título PG

Posted: 21 Feb 2013 05:07 AM PST



MB – VM - Lusa

Bissau, 20 fev (Lusa) -- O representante do secretário-geral das Nações Unidas na Guiné-Bissau, José Ramos-Horta, alertou hoje os guineenses para a necessidade de encurtamento do período de transição, lembrando que o tempo para realização de eleições "não pode ser indeterminado".

Falando para os alunos da Faculdade de Direito de Bissau (FDB), Ramos-Horta disse que as Nações Unidas e toda a comunidade internacional aguardam que os guineenses anunciem o roteiro para o período de transição e consequentemente a data para a realização de eleições gerais.

"O tempo para a realização de eleições não pode ser indeterminado, não vivemos sozinhos no mundo. O processo de transição deve ser o mais encurtado possível, mas não excessivamente curto porque pode ser improcedente", alertou o antigo Presidente de Timor-Leste.

O encontro com os alunos da FD, o primeiro de muitos anunciados por Ramos-Horta, faz parte da estratégia de auscultação à diferentes sensibilidades guineenses iniciada há uma semana de vários atores políticos, públicos, privados e até com as vendedeiras.

"Não vim cá com nenhuma agenda pessoal, vim apenas com a missão de ouvir os guineenses e propor ideias ao secretário-geral das Nações Unidas", disse o Nobel da Paz, que também já se encontrou com as mulheres vendedeiras do mercado do Bandim.

Na sequência deste encontro, disse ter ficado com a impressão de que existe uma "grande expetativa" em relação ao que pode fazer para ajudar o país, mas lembrou que tudo dependerá da vontade dos guineenses.

"É necessário que se diga que nunca mais vai haver um outro golpe de Estado neste país, mas é também importante que se criem as condições para que deixem de existir os motivos, as razoes, que favoreçam o golpe de Estado", defendeu Ramos-Horta.

O representante do secretário-geral das Nações Unidas disse que aguarda que os guineenses elaborem uma agenda clara da transição e que o convençam a ele mesmo e à comunidade internacional sobre a viabilidade da estratégia e só depois partirá para a mobilização de vontades e recursos para apoiar a Guiné-Bissau.

Ramos-Horta disse que acredita no país por não ser aquilo que se fala dele lá fora, mas também que não entende como é que não consegue avançar com "tantos quadros" de que dispõe.

"A Guiné-Bissau deve ser aqui em África o país com mais quadros per capita", acrescentou, para elogiar também a educação e o espírito tolerante dos guineenses.

Posted: 21 Feb 2013 03:09 AM PST



Suara Timor Lorosae - Posting Husi: Josefa Parada - Kinta, 21 Fevereiru 2013

DILI - Relasiona ho Funsionariu balun nebe la kumpri regras iha kuatru governu konstitusional liu-liu iha Ministeriu Infra-Estrutura, halo Komisaun Anti Korupasaun (KAK) Investiga Atual Ministru transporte no Telekomonikasaun Pedro Lay durante oras tolu nia laran.

Remata Investigasaun Ministru Transporte no Telekomonikasaun Pedro Lay hatete, nia parte marka prezensa iha edifisiu KAK hanesan testemunha ba iha funsionariu sira nebe mak lakumpri regra Ministeriu Infrastrutura iha kuatru Governu Konstitusional.
    
"Hau mai iha ne’e hanesan testamunha ba hau nia funsionariu balun iha tempo hau sei iha Ministeriu Infrastrutura, sira la aktivu serivu no la kumpri regras ne’ebe iha no la disiplina, ne’e mak hau mai iha KAK ne’e,’’ dehan Pedro ba jornalsita Kuarta (20/02) iha edificiu KAK.

Pedro Esplika, Iha investigsaun ne’e hanesan troka ideas no fo hanoin ba malu, atu nune labele akontese tan ba funsionariu seluk, tamba ne’e perguntas ne’ebe Investigador sira husu lubuk ida, maibe ida ne’e hanesan koalia ba malu hanesan bain-bain. Informasaun kompletu iha STL Jornal no STL Web, edisaun Sesta (22/2). Timotio Gusmão

Posted: 21 Feb 2013 02:51 AM PST



Suara Timor Lorosae - Posting Husi: Josefa Parada - Kinta, 21 Fevereiru 2013

DILI - Timor Leste (TL), sei sai uma nain ba iha konferensia g7+, ne’ebe sei realiza iha loron 25 to 28 Febreiru 2013, iha salaun Sentru Konvensaun Dili, Eis merkado Lama. Konferensia ne’e ho tema, dezenvolvementu ba ema hotu, hapara konflitu, hari estadu no halokon kiak.

Vice Primeiru Ministru (PM), Fernando La Sama de Araujo hatete lia fuan hirak ne’e liu husi konferensia Imprensa, iha salaun Ministeriu Finansas, Dili, Kinta (21/2). Tuir La Sama katak, Konferensia Internasional g7+ TL maka lidera.

Nia tenik, inkontru ne’e atu deskuti halakon kiak, hamlala, promove igualidade, motalirdade inan oan, hadia saude inan oan, moras TBC. Lider sira konkorda atu atinji objetivu panel nivel altu.

La Sama informa tan katak, TL hetan previlezu boot tanba hetan fiar, panel nee nia servisu atu hato relatoriu ba Sekjer ONU hodi hato programa ne’ebe iha ona. Informasaun kompletu iha STL Jornal no STL Web, edisaun Sesta (22/2). Timotio Gusmão

Posted: 21 Feb 2013 02:46 AM PST



Suara Timor Lorosae - Posting Husi: Josefa Parada - Kinta, 21 Fevereiru 2013

DILI - Deputadu bankada Opozisaun FRETILIN iha uma fukun Parlamentu Nasional (PN), Estanislao da Silva hateten, bainhira membru governu sira atu kolia media ho liafuan nebe’e los, labele kondena media arbiru. Kestaun ne’e relasiona ho deklarasaun  Ministra Finansas (MF) Emilia Pires nebe’e hateten media halo noticia arbiru.

“Hau hanoin, hau la hare liafuan nebe’e ke MF kolia, maibe membru governu sira mos bainhira atu kolia media, ho liafuan nebe’e lolos, labele kondena mos media arbiru deit, tanba media ne’e iha nia intervensaun mos maka’as, hau hein katak, ikus mai media ho MF bele fo malu diak fali, klaru ke imofrmasaun sira nebe’e maka jornais publika  ne’e  sira simu husi fatin ruma, agora simu husi nebe’e hau lahatene, agora hau hanoin, governu mos tenki buka hare imformasaun sira ne’e mos mai husi nebe’e,” hateten Deputadu FRETILIN Estanislao ba STL iha uma fukun PN  Kinta  (21/02).

Tuir Deputadu Estanislao katak, media iha funsaun ida ka papel importante para kontribui hodi fo imformasaun nebe’e los ba povu, ida ne’e maka hanoin media nia servisu kontribui ba debate ou asuntu importantes nebe’e konaba povu nia moris.

Media mos tuir Deputadu ne’e katak, halao nia knar tuir regras de etika professional, para regula funsionamentu media iha rai laran, no sebele hatudu nia imparsialidade ba asuntu nebe’e relasiona ho vida Nasaun. Informasaun kompletu iha STL Jornal no STL Web, edisaun Sesta (22/2).Jasinta Sequeira 

Posted: 21 Feb 2013 02:40 AM PST



Suara Timor Lorosae - Posting Husi: Josefa Parada - Kinta, 21 Fevereiru 2013

DILI -  Kazu Ministra Finansas Emilia Pirres nebe deskonfia fo projeitu ba nia Kaben nomos Eis Ministru Edukasaun iha Kuatru Governu konstituisonal João Cancio nebe Komisaun Anti Korupasaun (KAK) fo ona termus Identidade Rejidensia, husi evidensia mak sei determina tamba segredu justisa.

Hatan ba kazu Emilia Pires, Komisariu Komisaun Anti Korrupasaun (KAK) Aderito de Jesus Hatete, KAK servisu la ses husi kodigu Penal Timor Leste nian, nebe koalia kona ba tipu korrupsaun hanesan pekulatu, Abuja poder, pekulatu de uju, partisipasaun ekonomia negosiu.

“hau lakomenta espesifiku kona ba kazu ne’e (Kazu Emilia red), Kona ba investigasaun criminal hau hatete dala ida tan kazu 16 mak ita hare iha neba, ita boot sira hatete sese mak mai iha edifisiu KAK ita boot sira hatene hau latama klean ba aspeitu kazu A, B ou C, inkliu mos krime nebe mak komete ba kazu ruma,” dehan Aderito Liu husi Konferensia Kinta (21/02) iha Edifisiu KAK Farol.

Nia hatutan KAK ninia prinsipiu mak la fo targu ba A, B ou C tamba servisu investigasaun ninian la fo tarjeitu, maibe investigasaun evidensia mak halo KAK, lori KAK  ba iha  A B ou C, kuandu fo trajeitu bele sai fali seluk. Informasaun kompletu iha STL Jornal no STL Web, edisaun Sesta (22/2). Timotio Gusmão 

Posted: 21 Feb 2013 02:35 AM PST



Suara Timor Lorosae- Posting Husi: Josefa Parada - Kinta, 21 Fevereiru 2013

DILI - Deputadu bankada FRETILIN iha uma fukun Parlamentu Nasional (PN) Francisco Miranda Branco hateten, Prespektiva FRETILIN ba oin kopera ho meja presidensia hodi hamosu estatutu ida ba Opozisaun.

“Hau hanoin, Prespektiva ba oin FRETEILIN Nia Pozisaun Iha PN Sei Kritika Nafatin Governu No sei halo fiskalizaun iha governu, kopera ho meja presidensia sei hamosu estatuto ida ba Opozisaun,” hateten Deputadu FRETILIN Branco ba STL iha uma fukun PN Kinta (21/02).

Deputadu Branco mos hateten, agora prespektiva ba oin FRETILIN sei nafatin hanesan Opozisaun, hein katak bele troka konsesus ida atu establese lei estatutu Opozisaun, FRETILIN sei halao knar ho responsabildisade tomak konsiensia do estadu, atu fiskaliza governu ejekuta orsamentu estadu.

Deputadu bankada Opozisaun FRETILIN Estanislao da Silva afirma, bainhira FRETILIN fo kontribuisaun posetiva, laos signifika FRETILIN atu tama iha governu, tanba, FRETILIN iha dignidade sei la tabele ba governu. Informasaun kompletu iha STL Jornal no STL Web, edisaun Sesta (22/2). Jasinta Sequeira 

Posted: 21 Feb 2013 02:29 AM PST



21 de Fevereiro de 2013

A Fretilin, partido da oposição, está preocupada com o lixo que foi retirado do saneamento (valetas) e  colocado na beira das estradas, por isso solicita ao Governo a criação de um mecanismo de transporte de lixo ao sítio certo. 

A deputada da referida bancada Angélica da Costa questionou as condições nos bairros na cidade de Díli e verificou que após as fortes chuvadas dos dias anteriores, as estradas estão cheias de lama, o que dá uma má imagem da capital, disse ontem no Parlamento Nacional.

“A meu ver, a situação é idêntica em todos os bairros. Por isso quando transportamos a lama e lixo das valetas, devemos colocá-los directamente no sítio apropriado, porque se não as estradas  ficam cheias de lama. E o pior é quando a chuva cai, a estrada fica cheia de lama”, disse Angélica da Costa.

De acordo com a deputada, Díli é a capital de Timor-Leste por isso o Estado precisa dar a sua maior atenção, nomedamente ao ambiente dentro da capital durante a época de chuva. 
 
SAPO TL com Suara Timor Lorosa’e

Posted: 21 Feb 2013 02:24 AM PST



PNE – PNE - Lusa

Jacarta, 21 fev (Lusa) -- Cinco soldados indonésios morreram hoje e dois civis ficaram feridos em dois ataques perpetrados por um grupo de rebeldes na província indonésia da Papua, palco de um conflito separatista há meio século, informaram fontes militares.

Um porta-voz do Exército indonésio indicou que o grupo de rebeldes atacou um posto militar, causando a morte a um soldado, e uma hora depois atacou uma patrulha, tendo provocado a morte a quatro militares e ferimentos a dois civis, segundo o jornal Jakarta Globe.

Cerca de 30 mil soldados estão destacados na parte indonésia da ilha de Nova Guiné para combater o movimento separatista que surgiu quando a Holanda se retirou do território, em 1961, e a Indonésia assumiu o controlo do mesmo, em 1963.

Posted: 21 Feb 2013 02:08 AM PST



PNE – PNE - Lusa

Pequim, 21 fev (Lusa) -- Dois jovens tibetanos de 17 e 18 anos imolaram-se pelo fogo na província chinesa de Sichuan, na terça-feira, em protesto contra a dominação chinesa do Tibete, informaram organizações não-governamentais.

As imolações foram reveladas pela International Campaign for Tibet (ICT), uma associação de defesa dos tibetanos sedeada nos Estados Unidos, e pela Free Tibet.

Estes casos elevam para, pelo menos, 104 o número de tibetanos que suicidaram-se pelo fogo desde 2009 em protesto contra a dominação chinesa do Tibete e a alegada repressão da sua religião e cultura pela China.

Posted: 21 Feb 2013 02:04 AM PST



Radio Liberdade Dili - Thursday, 21 February 2013 - Written by sumariu jornal STL

Radio online, fonte STL -  Forum editor ne’ebé kompostu husi media privadu mak hanesan, suara Timor Lorosae (STL), Tempo Semanal, Timor Post, Diario Nasional, Bisnis Timor, Timor Roman, ho Jornal INDEPENDENTE, deside tiha ona katak , sei la halo kobertura ba Miniustra Finansas, Emilia Pires, bainhira sei la iha esplikasaun ruma.

Pozisaun ida ne’e media sira foti relasiona ho Ministra Finansas, Emilia Pires nia deklarasaun katak, media Nasional halo manipulasaun ba notisia no bosok publiku. Ne’eduni, forum editor hakarak defende Jornalista, mesmu durante ne’e Jornalista Timor oan tomak falta fasilidade no salariu minimu, maibe hatudu nafatin nia espiritu jornalismu atu servi hodi fahe informasaun ba iha publiku.

Director STL, Salvador Januario Ximenes Soares, director Timor Post, Otelio Ote, director Tempo Seminal, José Belo, director INDEPENDENTE, Moujinho Lopes, iha sira nia deklarasaun liu husi konferensia inprensa, iha salaun Timor Post, Bebora Dili, kuarta (20/02/2013), hateten, hahu ohin ba oin, media privadu tomak sei la halo kobertura ba iha atividade Ministra Finansas ninian, bainhira Nia la esplika ba iha publiku kon ba ninia deklarasaun ne’ebé fo sai ba iha publiku iha uma fukun Parlementu Nasional.

Tuir direto STL, Salvador Januario Ximenes Soares, husi parte Media la ejije ba Ministra finansas, Emilia Pires atu hadia profesionalismu Media T L, maibe husu atu Emilia tenke respeita media nia papel nudar  kontrolu social.

"Problema ne’e ita sente katak, Ministra finansas Emilia Pires la tau konsidera ba media iha nia fatin, tanba baa mi editor no director sira hare lia fuan ne’ebé Emilia uza iha forum Parlementu Nasional no transmisaun direita ho lia fuan dehan, bosok, manipulasaun, hanesan jornalista ita hotu sente ne’e tau em kauja profisaun jornalista nian, tmba sira maka halo sala, maibe fo sala ba Media,” deklara Diretor STL.

Nia hanoin, karik Ministra Emilia Pires sente Media sala, tenke iha justifikasaun liu husiu Media nia servisu, atu bele hadia, la bele fo sai husi forum hanesan iha uma fukun Parlementu Nasional.

Alende ne’e, Director Timor Post, Otelio Ote iha nia deklarasaun konjunta ho objetivu atu fo sai papel media hahu dejenvolve aan, tanba tinan-tinan numeru jornalista aumenta ba bebeik, ne’eduni presiza atu hametin profisaun jornalista ho nia misaun liu husi kontribuisaun ba publikasaun ba onformasaun hotu.

Ne’eduni relasiona ba kaju Jornalista nian ne’ebé mosu, Media Privadu husu Lider Media sira atu tur hamutuk no sei  kontinua mantein forum Media sira hodi fahe esperiensia hidi hatene papel dezenvolvimentu media no kualidade notisia.

“Ita nia lider Governasaun ne’ebé hatun Media sira, hanesan buka atu hatun fali ita nia dignidade publiku, ami hatoo ami nia deklarasun ba governu ONG ba povu sira, hatete Otelio.

Otelio dehan, bazeia ba artigu 40 no 41 proteze Media sira iha Timor Leste, ho razaun ida ne’e maka media privadu Timor laran tomak hakarak tur hamutuk iha forum editor, hodi proteze no defende profisaun jornalista sira. Tanba Media nia papel mak atu fo kontribuisaun maka’as ba Dezenvolvimentu TL.

Forum Editor lamenta tebes ho Emilia nia deklarasun ne’ebé insulta media liu husi debate OJE. Ida ne’e jeneralija Media la professional, hatudu katak, Ministra Emilia Pires hatun dignidade Jornalista Timor oan.

Ne’eduni liu husi forum editor ne’e ejije ba Miniatra Emilia Pires atu esplika klaru bapubliku kona ba nina deklarasaun ne’ebé fo saqi ba publiku katak media manipula notisdia no bosok puliku.

Nune’e mos Diretor INDEPENDENTE, Mozinho Lopes, informa mos katak,Sekretario Estadu Komunikasaun Sosial (SEKOS) mos presiza fo sai esplikasaun no edukasaun sivika ba membru Guvernu sira hodi hatete kona ba papel no servisu media nian. "Ita espera ita nia SEKOS sei hatudu nia vontade diak hodi hatudu lia fuan los ,” nia hateten.

Tuir mai Diretor Jornal Tempo Semanal, Jose belo rekuñese duni katak, notisia ne’ebé hakerek iha ninia jornal, bazeia ba faktu no evidensia ne’ebé iha, maibe Ministra Finansas hatete, notisia ne’e bosok no halo manipulasaun.

"Hau preparadu atu hatan iha Tribunal, bainhira Ministra hakarak lori ba iha Tribunal iha ne’ebé deit. Ami laos intel, tanba ami sei fo sai tuir ami nia kode etiku. Se Sinhora Emilia hakarak lori ba Tribinal ami perparadu”, nia afirma.

Forum Editor iha ona nia hanoin atu halo bikote ba atividade Ministra Emilia Pires ninian, laos ba iha atividade Ministerio Finansasninian. Bainhira konaba eventu forum G7+ ne’ebé Ministra Emilia Pires lidera ne’ebé sei hahu  iha 25 fevereuru 2013, media privadu sei boikote, baihira Ministra seidauk esplikasaun klaru.

Deklarasun konjunta forum editor husi media privadu ninian tuir mai ne’e katak, durante tinan 38 nia laran, Orgaun Komunikasaun iha Timor-Leste, fo kontribuisaun makaas ba prosesu libertasaun Nasaun no dezenvolvimentu Nasional iha area independensia total tinan 12 nia laran.

Ohin loron Orgaun Komunikasaun Sosial no jornalista aumenta ba bebeik, sai mos parte ida, husi susesu dezenvolvimentu Nasional. Ho funsaun hat ne’ebé inportante, informa, eduka, kontrola no diverte, Orgaun Komunikasaun Sosial buka kontribui iha aspeitu dezenvolvimentu iha Povu no Nasaun.

Orgaun Komunikasaun Sosial iha Nasaun ne’e ohin loron hasoru dezafiu boot, iha prosesu atu hetan asesu ba  informasaun publiku, liu-liu iha ministeri sira, ne’ebé tuir lolos sira iha dever  atu divulga informasaun lalais ba publiku.

Director no Xefe editor orgaun  komunikasaun Sosial sira, ne’ebé halibur an iha Forum Editor, hakarak hasai deklarasaun tuir mai;

Kongratula servisu jornalista sitra no instituisaun Orgaun Komunokasain Sosial tomak, tanba maske ho limitasaun fasilidade, treinamentu, esperiensia, no minimu salario,hatudu nafatin sira nia espiritu atu servi publiku no Nasaun liu husi informasaun.

Agradese ba ema hotu, ne’ebé fo kontribuisaun hodi hametin ezistensia Media no hametin demokrasia iha Timor-Leste. Orgaun Komunikasaun Sosial sei buka hametin liu tan parseiru ho sidadaun hotu,  instituisaun Estadu, sosiadade sivil no komunidade Internasional.

Forum editor lamenta ho deklarasaun Ministra Finansas, Dr Emilia Pires iha debate jeral orsamentu Estadu tinan 2013 iha Parlementu Nasional, dia 6 fevereiru 2013, ne’ebé jeneraliza jornalista tomak iha rai laran halo manipulasaun atu hatun ema ida.

"Ami konsidera deklarasaun ne’e, ofende profisaun jornalista sira. Tanba ne’e ami ejije ba Ministra Finansas atu esplika ba publiku konaba lia fuan, ne’ebé dehan jornalista sira halo manipulasaun, gosta bosok publiku, grava oin seluk hakerek oinseluk.

Bainhira Ministra Finansas la esplika ba Puliku, signifika Ministra ofende profesionalismu jornalista. Tanba ne’e Orgaun Komunikasaun Sosial privadu tomak, sei la halo kobertura ba atividade hotu ba Ministra Finansas, Emilia Pires.

Atu remata ami nia deklarasaun, ami hakarak halo apelu ba Nasaun tomak : uza direitu resposta ba Orgaun Komunikasaun Sosial  sira, konaba atu  klarifika informasaun/notisiaruma mak senti la fo satisfasaun ka la loos. Uza meius konferensia inprensa , deklarasaun eskrita ka entervista especial, hodi ezerse direitu ba respostas. Atu nune’e povu bele hetan informasaun los no lia loos.

Orgaun Komunikasaun Sosial tenke respeita direitu Resposta husi fonte sira no respeita Kode Etika Jornalista hanesan xave matadalan ne’ebé aprova tiha ona, liu husi Organizasaun Jornalista idak-idak. Car/*

Posted: 21 Feb 2013 01:44 AM PST



Rádio Liberdade Díli - Thursday, 21 February 2013 - Written by Acacio Pinto

Radio Online -  Marta Abu Bere, moris iha suku Raifun, Distritu Bobonaro, ne’ebe sai vitima violasau  seksual husi tropas Japones ne’ebe koinesidu ho naran Jugun-Ianfu. Okupsaun ilegal tropa Japones iha Timor-Leste 1942-1945.

Avo Marta Abu Bere ninia istoria tristeza ne’e sai livru metan husi Assosiasau HAK no Kolegasaun Japaun. Liu husi loron invade tropas Japones mai TL, iha dia 20 de Fevereiru 1942, HAK ho Kolegasaun Japaun halao expo no hatudu istoria Avo Marta nia ba publiku.

Liu husi peskiza HAK no Kolegasaun Japaun antes Avo Marta mate, iha 2007 avo Marta konta hela istoria metan ninia moris konaba agresaun fiiziku tropaz Japones liu husi violasaun seksual.

Diretor HAK konta tuir Avo Marta nia sofrementu dehan katak, iha loron ida mane Timor oan nain rua ho naran Resi Bere no Mau Leto lori avo Marta ho nia belun ida iha rai Marobo iha neba iha be manas. Iha tempu neba avo Marta ho nia kolega ida ne’e feto ran.  Mane Timor nain rua ne’e lori avo Marta ba iha tropa Japones nia hela fatin.

Iha momentu neba tropas sira dehan liu husi mane timor nain 2 nee katak, see feto nain rua ne’e mak la atende ami, entaun ami sei oho hotu imi nia inan-aman. Ho ameasa hanesan avo Marta ho nia kolega obriga-an servisu ba militar Japones hanesan,  koa du’ut halo estrada, buka ai maran no au hodi halo uma.

Wanhira servisu remata, mane ida husi Atsabe naran Domingos lori lori avo Marta ho nia kolega ba fali militar Japonez nian. 

Iha momentu ne’e mak tropa Japones sira obriga no ameasa avo Marta ho nia kolega sai nona manis ( ianfu ). Iha kalan tropas Japones ida mai tama avo Marta nia kuatru hodi hasai nia ropa, hamolik no iha tropas nain sanolu mak halo violasaun seksual ba avo Marta. Loron avo Marta labele lao tamba moras. 

“Sira halo hau at liu duke balada sira, balada sira pelemenus deskansa iha tempo kalan, hau sai fraku tebes no iha ikus mai hau nia familia hamaus komandante atu husik hau atu fila ba uma. Ida ne’e mak istoria badak husi Avo Marta abu bere nebe husik ona mundu Iha Tinan 2007,” ne’ebe konta sai husi Assosiasaun HAK. 

Joao Mateus, oan mane avo Marta liu husi expo nebe organiza husi Assosiasaun HAK no Kolegasaun Japaun iha Farol, Kuarta, (20-2-2013) hateten katak, iha Dezembru 2001 avo Marta simu ona desizaun husi tribunal Internaional feto iha Haia, Olanda maibe to’o agora governu Japaun seidauk fo rekoinesimentu ida ba avo Marta hanesan vitima husi pasadu Japaun ninia militar sira. 

Ho razaun ne’e João Mateus ejije ba governu Japaun tenke responsabiliza ba ninia tropas nia hahalok ne’ebe halo iha nasaun ida kiik nebe nakonu ho dignidade ho kultura. 

“Hau husu Japaun atu responsabilija nia hahalok iha tempo pasado no hau mos husu ba ita nia governu TL atu halo relatoria ruma ba governu Japaun atu resposabiliza ninia hahalok iha tempo tropas Japaun mai invade iha Tinan 1942-1945. Vitima laos hau nia inan deit maibe Timor oan barak, tamba ne’e governu  tenke hare mos ba ida ne’e,dehan João ho matan ben. 

Tuir peskiza HAK, tropaz Japaun tama iha ilha Timor, madrugada loron  20 Fevereiru. Tropas  Japones hahu invazaun tama uluk iha area Tibar nian, husi ne’e tropas Japones habelar nia forsa no komesa duni Forsa Australia husi Ermera ba Aileu, Ainaro, Same no area parte Leste. 

Iha okupasaun tinan tolu (3) husi Fevereiru 1942-Agustus 1945 )  tropas Japones komete violasaun oioin ba krime kontra umanidade. Tropas Japones sira mos halo asaun immoral hasoru feto Timor sira, hodi sai atan seksual ba sira nian “nafsu seksual”. 

“To’o ohin loron halo ita nia inan feton sira sofre tamba hetan moras oin oin inan feton sira balun la konsege hetan oan mesmu sira forma uma kain no balun hetan tarauma estradordinario durante iha sira nia moris,”dehan peskiza ne’e. 

Peskiza ne’e hatutan, iha tinan 2005 hetan katak,  Timor oan sira rihun ne’en ( 6.000 ) resin mak obriga sai romusa ( kerja paksa ) no kuaje labarik feto ho idade 12-15 mak forsa Japanozes  obriga sai Ianfu ( Atan seksual ) labarik feto sira nomos feto ran balu inklui mos husi desente ( Keturunan ) Xinezes, Portugues, Javanes Kisar neba hetan apoiu husi hein ho ( Milisia nebe fo apoiu ba Japones )  obriga feto sira no sulan feto sira iha Ianjo fatin sulan feto sira durante tinan ho balun, feto sira ne’e obriga / forsada hodi servi ba nafsu birahi ba tropas Japones sira. 

Komemorasaun ne’e halao husi  Asosiasaun HAK no kolegasaun Japaun hodi hanoin hikas loron historiku nebe Tropaz Japonez mai invade Timor Leste iha Tinan 1942-1945.  Expo ne’e  partispa husi Profesores no estudante Universidade UNTL.

Posted: 21 Feb 2013 01:33 AM PST



DM (CSS) MLL - Lusa

Macau, China, 20 fev (Lusa) - "A Vingança de uma mulher", de Rita Azevedo Gomes, vai representar Portugal no Festival de Cinema da União Europeia (UE) em Hong Kong, que arranca na próxima sexta-feira e termina a 06 de março.

O Festival de Cinema da União Europeia (EUFF, na sigla inglesa), cujo cartaz conta com um total de 18 filmes, abre com a película italiana "Reality", do realizador Matteo Garrone, e fecha com "A Royal Affair", da Dinamarca, nomeado para os Óscares na categoria de Melhor Filme Estrangeiro.

A exibição da longa-metragem portuguesa, com a duração de 100 minutos, vai ter lugar a 27 de fevereiro (quarta-feira) e a 03 de março, segundo a página oficial na Internet do EUFF.

"A Vingança de uma mulher" figurou como um dos "grandes vencedores" do Festival Caminhos do Cinema Português, em Coimbra, em novembro, com a conquista de três prémios.

"Esta é a quarta vez que a delegação da UE para Hong Kong e Macau e os estados-membros organizam o festival em Hong Kong, o qual é, este ano, maior do que nunca, com 18 filmes provenientes de 18 países europeus", disse o chefe da representação da UE para Hong Kong e Macau.

"O público em todo o mundo tem desfrutado do cinema europeu contemporâneo e nós queremos mostrar o que tem de melhor aos cinéfilos em Hong Kong", afirmou Vincent Piket.

"Há uma escolha de filmes aclamados e premiados, a qual abrange vários géneros da comédia ao drama", indicou o diplomata holandês, que assumiu a "pasta" em setembro.

O cartaz do festival completa-se com os filmes "Imagine" (Polónia), "Tyrannosaur" (Reino Unido), "Bullhead" (Bélgica), "The Fortress Of The Sleeping Butterflies" (Lituânia), "Approved For Adoption" (França), "Breathing" (Áustria), "Home For The Weekend" (Alemanha), "Sonny Boy" (Holanda), "Sister" (Suíça), "Lidice" (República Checa), "Road North" (Finlândia), "The Guide" (Grécia), "She Is Not Crying, She Is Singing" (Luxemburgo), "Wrinkles" (Espanha) e "Certain People" (Suécia).

Sem comentários:

Enviar um comentário